Yang DiSaYAngi

Rabu, 27 Jun 2012

Penat menjadi seorang ibu?????? - peel syawal lagi

Hari ini mau cerita2 pasai perkembangan syawal..yang tak tau berkembang atau tak...?????

syawal seorang yang kiter kena berkata-kata dengan dier...(maksudnyer cakap bagi dier paham la)...kengkadang aku naik penat bila hari2...ni bukan hari2...ni setiap minit...mmmmm....bila aku merungut, en asbeen buat tak tau je...macam tak amik port je aku aku cakap2 camtu...

sampai la dier kata....
"Awak ingat senang ke jadi IBU"?????????

aku pon terkejut...aku cakap ngan en asbeen
"Abang bila saya mula tau syawal ada dalam rahim saya...saya tau yang saya kena jalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu..susah seang saya kena harung...itu saya tau N saya bukan merungut pasai susahnyer menjadi ibu...tapi syawal punyer keadaan ni"

nape ngan keadaan syawal????????
syawal sejak dier dapat tau aku pregnant N aku pulok asik la dok cakap ngan dier pasai adik die kat dalam peyot ni...macam2 peel syawal..mmg kalo org yang tau N tengok akan kata...lumrah la tu...nak dapat adik baru...meragam la tu....

tapi syawal kan kengkadang mmg peel tak leh blah...sejak2 adik syawal makin sihat membesar dengan jayanyer dalam peyot ibu ni...syawal la makin lama makin geram aku di buatnyer....ngan en asbeen tak mo...asik nak suruh aku dukung dier je...berjalan keluar dari rumah pon berdukung...nak duduk dalam kete pon bukan nak duduk sebelah ke ape..nak duduk berdukung jugak...(pose gaya berdukung la) tak mo montot dier kena kaki aku...kire bergantung...mmg macam berdukung...mmg parah la aku...dengan adik lagi, syawal asik nak duduk2 atas adik dier...kesian kengkadang dengan adik..nak gak adik dier selesa..adoi asik kena bising....

bila kat rumah ok...mmg tido dengan aku...dier tak mo tido dengan en asbeen...tapi bila bab tido sangat la senang ngan dier...cepat...ok...tapi bila part kuar...nak ajak berjalan bukan main payah...nak berdukung je...dukung ngan en asbeen tak mo;....

so inisiatif aku kena bercakap selaloo ngan dier...bila nak G taska, nak jalan, nak kuar rumah, nak masuk kete...kena la cakap ngan dier....

"syawal tak mo dukung2 ngan ibu tau...cian adik..adik nak selesa dalam peyot ibu...syawal kan syg ibu n abah, syawal kan budak baik , dengar ckp ibu n abah, tak mo dukung2..jalan....bila ibu n abah dukung tu maknanyer benda tu perlu dukung...tp bila ibu n abah suruh jalan..maknayer benda tak pe kalo syawal berjalan kat situ...ingat tu...syawal sygkan adik..adik pon syg abg syawal...so abg syawal tak mo buat kat adik camtu...adik sedey tau...jgn ye...kalo G taska pon sama...jalan..tak mo dukung2 sampai taska...ken adengar cakap cikgu, ibu n abah..syawal kan nak jumpe kengkawan..kena la jadi budak kuat..mana boleh camni selaloo...syawal kena ingat...ibu tak penah tinggalkan syawal...ibu ada kat sebelah ni pelok syawal...kalo ibu tinggalkan syawal...ibu ada keje....tp ibu mesti bagitau...syawal kena ingat tu..."

kalo nak duduk dalam kete pon kena berperang nga dier..sampai kena cakap jugak camtu...

"tak mo la duduk2 atas adik..duduk sebelah ibu..ibu ada...ibu takkan tinggalkan syawal..ibu akan bawak syawal ke mana je...tak mo dukung2 dlm kete...syawal tak syg ibu ke...tak kesiankan ibu ke buat ibu camni...jgn la syg...budak baik kan ibu selaloo kata...budak yang dengar cakap...nak jadi budak baik kan...???"

macam tu la setiap kali ...setiap minit..bila nampak dier mula nak buat peel je...itu la yang aku selaloo cakap...mmg penat...naik kering tekak aku...kengkadang stress aku di buatnyer...mana taknyer..mmg ngan en asbeen langsung tak nak...suke la en asbeen...mmmmmm

susah kalo org yang tak paham keadaan kiter camni..bila kiter merungut..at least....biar la ada kata2 sokongan kan....mmmmm....

p/s : tapi alhamdulillah syawal ok sikit 2 hari ni...nnt jemah citer

10 ulasan:

Cute Mum berkata...

sue.. uyun paham apa yang sue tgh lalui sekrang sebab dania pon macam tue jugak.. lagi2 sekarang suka sangat wat peel yang mengundang rasa marah..
dania suka sangat nak berdukung.. uyun dah tak larat sangat.. kalo dalam kereta nak tido atas pangku.. sebelum nie elok jer tido kat belakang..
paling tak tahan, suka merengek tak tentu pasal.. kejap kata nak air, dah bagi air, nak susu, baru nak bagi susu, nak air pulak.. kadang2 naik angin tau..
nasib baik daddy boleh tlg layan bila tgk uyun makin stress.. tapi ada masa, daddy pon naik angin..
rasanya makin dekat nak bersalin,makin mengada2 kot diorang nie..

Anum berkata...

alhamdullilah syawal dah ok

♥cikmOt♥ berkata...

ye, betul tu, bukan mudah nak jadi seorang ibu...hurmm...

eB berkata...

mmg g2 sue... adeq dier dh kluar sok lagilah, len peelnyer... cepat merajuk ;p

fieda berkata...

adoii...sian sue..mmg letih kan camtu...betul ckp eb nanti dh ada baby lagi la mcm2 peel dia...

Nad @ MamaZN berkata...

zakwan camtu jugak..
so, cuba la sayang kt die cara lain selain asek dukung kan..
mungkin slalu suap2 mkn, peluk ketat2, tskpun bwk die jenjalan..biar die rase die dihargai wpun ada adek nnt

LYAfrina berkata...

gitu la ue..mjadi seorg ibu..mmg kena byk sabarnya.. mmg adakalany kt rsa ksabaran hilang.. tp..cuba gak bertahan demi ank tsygkan. insyallah.manatua..bila baby keluar syawal baik2 saje

Papa Mifz berkata...

woh letih la kan asyik nak berdukung jer...huhu tapi mungkin la tuh syawal jeles kot ibu dio dok kendong adik baru tapi tak kendong syawal...:)

nanti2 ok la tuh kot...:)

IntaNBerliaN berkata...

siannya sue.. alisha ni alhamdulillah la xbuat peel gini lg.. alisha bkn jenis nk berdukung n dia skrg bkn main rapat dgn abah dia.. lega la sikit.. cuma time nak tido je la nak sy.. sbb nak tido celah ketiak..hahhahhaha

mamafarah4 berkata...

rasa saya plak yg letih bila baca n3 awk..hehehe..tapi awk penyabar gak la sbb perlu ulang2 ayat yg sama setiap minit..Insyaallah esok kalau adik dah lahir syawal akan sayang.. sbb adiknya tomei mcm dia..Bykkan bersabar sbb awk tgh pregnant..