Yang DiSaYAngi

Khamis, 2 Ogos 2012

Syawal BERAT?????????

Bakpe tajuk gitu pepagi ni...mmmmm....ni adalah dari komen mekchu dalam entry ini


mmg kalo lahir bulan syawal baru boleh taruk nama syawal erk...????tak perlu niat yang naik erk kalo nak taruk nama tu....mmmmmm....

mmg sebelom mekchu komen ni..mmg ramai yang dah bising kat aku pasai nama syawal yafiq ni....

syawal yafiq lahir 10.03.2010 bersamaan 24rabiulawal 1431H jam 6.25ptg....

ada gak awal...mmmmm..entah la....
tapi syawal mula tak sihat ni sejak dari pertengahan ramadhan 2010 waktu umo dier 6 bulan sampai la ke sekarang...sebelom tu syawal mmg ok..tak sakit N sihat ceria sentiasa...

setiap kali syawal menjelma...syawal yafiq mesti tak sihat di pagi raya....

1 syawal 1431H - raya kat umah MIL (syawal demam)
1 syawal 1432H - raya sebelah aku..umah akak aku 
(syawal demam jugak N disahkan asma..siap kena admit pada pertengahan ramadhan 11.08.2011 - 14.08.2011 kami berkampung kat hospitak putrajaya)

ni adalah syawal di tahun ketiga jugak...pon tak sihat di pertengahan ramadhan...entahla...mungkin ini 1 kebetulan atau kententuan ALLAH...hanya DIA yang tahu segalanyer....aku sejak2 syawal kena admit tahun lepas..mmg sikap berjaga-jaga aku N en asbeen terhadap syawal mmg kami perketatkan....

ada jugak aku berbincang N berburak dengan en asbeen....mungkinkah sebab nama syawal..????tapi kata aku...aku PK secara rasional..ALLAH ni tahu akan niat kiter nak taruk nama anak tu sebabnyer mengapa N nape kan...entah la....ramai yang suruh aku tukar...tapi kebanyakkanyer dah terbiasa sebut nama tu kat dier...

abis kalo syawal yafiq lahir rabiulawal...kena tarul nama rabiulawal erk....entah la...pening aku dok PK asik org sekeliling asik kata nama syawal ni berat....

pada aku, aku PK ALLAH tu maha pengasih maha penyayang...DIA ada sebab nape dier bagi dugaan ni kat aku...DIA tau yang aku ada niat baik untuk nama syawal tu...maksud pon baik kot...


SYAWAL/YAFIQ - BULAN SYAWAL/YANG DI HORMATI

8 ulasan:

Cute Mum berkata...

orang tua-tua selalu cakap pasal nama berat lah..uyun pon tak pasti..

macam adik uyun namanya "marliyana" kami panggil "liya".. atok marah katanya bunyinya macam "liar"..kata kan doa.. so kami tukar panggil "eya"..

apa kata sue try tukar panggil "syawal" kepada "yafiq".. rasanya kalo dari sekrang biasakan syawal tak kekok kot..lagipon maksudnyakan baik.. "yang dihormati"..

Ini cuma cadangan jerlah.. baik ke tidak, hanya ALLAH yang menentukan..

Falsya berkata...

Hurmmmmmm, penah jd kat member falsya letak nama anak fatihah..bdk tuh agaknye xleh bwk nama tuh sbb berat kut..asyik nangis je..meragam je..alhamdulillah bila tukar nama dh okayh..rp pasal syawal nie xsure la sue..ape kate sue mintak pendapat ustaz ke..lagi sahih kan..dr sue ngan akob tertanye2..kesian syawalllllll..

♥cikmOt♥ berkata...

hurmm...gitu pulak ek

Anum berkata...

yang penting niat sis kan

eima berkata...

takpe la kasi panggey nama lain je la ... yafiq je la...

kot ade benarnya ckp org tua2 tu ...

ShimaSalleh berkata...

takmo pangge syawal, pangge la awal ha.. Tp klu nak kata nama berat.. ank bujeng ku no2 pun nama berat gak. Padahal nama Mohamad afiq aje... klu ikut jawa tgok hari apa? pukul berapa? bulan apa? ha tak ke pening tu...
Apa pun kita berserah aje. Tawakal pdNYA. Kebetulan je tu. Cuaca pun skrg tgh jerebu kan.. Take care su, syawal..:))

IntaNBerliaN berkata...

xtau pulak sy psl ni... tp mmg ada yg jnis xsesuai n tukar nama...

mekchu berkata...

ohh rabiulawal rupanya.. sbb selalunya nama anak sempena nama bulan islam ni sbb dia lahir dlm bulan tu.. tp kes syawal ni tak de kaitan lah rasanya.. mak jemah dah tilik dah..

budak2 sblum 6 thn mmg akan selalu sakit baik, sakit baik.. sabooo byk2 ok..