Yang DiSaYAngi

Rabu, 5 September 2012

Bunga Lawang hilangkan Batuk..memang berkesan




Orang kata rempah ratus gini ada khasitanyer...yang aku tau sodap bila buat masak kari , sup sebagainyer kan....

tapi kat sini aku nak kasi tau kebaikan bunga lawang ni boleh hilangkan BATUK...

betoi...aritu 2 minggu sebelom raya mmg aku tersangat la teruk batuk aku sampai nak terkeluar anak tekak ni, sampai boleh tengok anak tekak tu berlari-larian la...punyer la susah nak tido...bila dah sampai opis pulok, sejuk ngan aircond lagi la, kena pulok ngah pregnant...kesian pulok anak aku ni...

benda tu berlaku sampai haru jumaat sebelom raya 17.08.2012...
pagi sahur, sabtu sehari sebelom raya 18.08.2012...
MIL aku ada kasi air milo kat aku...di camporkannyer air bunga lawang kat dalam air milo tu...ada la jugak rasa air bunga lawang tu...tapi masih boleh telan la, sebab ada milo kan...cuba kalo air bunga lawang tu je kena telan...mau bercinto den nak perabis tu...mmmmmm...alhamdulillah bangun dari tido lepas solat subuh, lagsung tak da dengar aku batuk...langsung takda..time raya kat hospital tu pon tak da batuk...terus hilang...mmg bunga lawang ni sesuai ngan aku kot...sebab aku buat sekali terus menjadi...

ada kasi kat syawal yafiq, camporkan kat susu dier...minum jugak dier...tapi kena buat 2,3X la...baru ok...

malam ahad tu aku dah terasa perit tekak aku ni...tetibe batuk...pastu aku mula terasa macam nak ada kahak dah ni..terus request sama en asbeen buat air bunga lawang campor ngan susu
esoknyer en asbeen rendam air bunga lawang campor ngan susu aku...alhamdulillah lepas tu nak G keje, tetibe aku terus terasa kahak tu nak kuar...aku luahkan...kuar banyak je...batuk pon sekali...terus elok...tekak aku pon dah tak perit dah...dah tak da rasa....pagi ni en asbeen buat lagi....so far arini pon tak da rasa dah..so, esok tak yah campor lagi ngan air bunga lawang susu aku tu....

MIL aku dapat tau pon...dier tgk kat TV rancangan 5rencah 5rasa kat TV3...tu yang dier buat kat aku aritu....

tak susah pon..korang juz rendam ngan air panas bunga lawang tu dalam 3,4 kuntum tu dalam cawan...pastu korang biarkan dalam setengah jam ...ke kalo korang boleh minum gitooo mmg terbaik la...tapi tak leh, jgn di paksa...G la campor ngan milo ke, susu ke, ape ke...asalkan boleh minum air rendaman bunga lawang tu...insyallah sihat...

alhamdulillah aku menjadi...cuba la mana korang yang sakit tekak atau batuk teruk berpanjangan tu....


p/s : nak tido jap la...ngantok...caya la tak lunch...sebab tadi pagi break1st lambat..so dah kenyang...kakakk

9 ulasan:

♥cikmOt♥ berkata...

rampah ratus memang banyak khasiatnya tuuu

AzuraFazil DIN berkata...

tq tuk info ni yek ... time kene batuk teruk 2 minggu xde plak jmp petua ni huhuhuhuhu seksa rs nye .. dh ler ngndg ..

wah awk pun xlama dh ye...
good luck yek .. sama2 ler kite nerbes ..

IntaNBerliaN berkata...

ooo bagus petua ni.. lenkali leh guna ni

eima berkata...

aku pun jenis batuk berpanjangan mkn ubat pun tak hilang..nanti aku try

mimie.. berkata...

oooo yaka??tak penah dengar pulakk..lepas ni bole buat lah..anak mimi tengah batuk ni..

eh mimi tak peknen lahh..itu cuma helah gambar semata-mata jek..saja nak memain jek..
eh tapi klu nak datang beraya umah mimi bulehh je..dtg lah..dtg jumaat malam :)

ShimaSalleh berkata...

Bagus jugak ni leh try..
Lagi satu cengkih.. rebus sat airnye buat sembur @ lap lantai utk kurangkn lalat :)

Alycia berkata...

ohh, bole hilangkan batuk ekk.. slalu guna buat tumis sup ajer hehe..

LYAfrina berkata...

wah..bagus petua ni.. lps ni kalo btuk leh cuba.tp tkut x tertelan

Siti Sarah.Zakaria berkata...

Thanks sharing...