Yang DiSaYAngi

Selasa, 15 Januari 2013

Giliran Izz pulok

 
 
Salam siaran, salam pagi kengkawan...
 
Sejak2 izz hantar ke taska ni, izz dah 5 hari ni selesema N batuk..tapi batuk la tak la teruk, tp masih dengar bunyi batuk...sebagai ibu, walau sikit, mmg risau la kan...kena pulok ngah selesema, tp tak kuar pulok hingus dier...mmmm..mmg kat dalam je...dengar pulok bunyi wheezing tu kan...mmg takut la kan...
 
 
aku mmg dah kenal bunyi wheezing ni kan..sejak2 syawal di isytiharkan ASTHMA ni kan...
 
 
alhamdulillah syawal sejak meningkat usia ni, dah jarang2 sangat sakit, demam, batuk, selesema...last semua tu ujung bulan 6/2012...lepas pada tu dah tak da dah..alhamdulillah sampai sekarang..moga kekal sihat syawal yafiq..ammiinnnnn...mmg dugaan jaga syawal yafiq dari kecik sakit sampai kini, tp aku redha dengan ketentuannya kan...
 
 
now bermula episod baru untuk izz dani aqlan...
alhamdulillah izz, walaupun tak sihat kan, still nampak boleh senyum...tak merengek...
 
 
semalam lepas keje, aku N en asbeen terus zasss ke klinik kesihatan presint 9 tu...so setelah lama menunggu, akhirnyer tiba turn izz, dah cakap2..doc suruh kasi neb..alamak bermula la episod kamoo wahai anak...
 
 
 kesian kamoo wahai anak..kecik2 dah kena ye..tak pe la demi kesihatan kamoo..apa saja...
 
 
 mula2 ok..siap berburak-burak ngan abah dier..lama2 dier meraung..tapi tak la teruk sangat..dah penat meraung, dier mengomel je..sampai tak dengar dah sore dier..dah penat...adalah dalam 10min baru settle..
 
 
dalam masa tu apa yang abg syawal buat..mmmm...tercengang dier tgk adik dier kena neb...terkenang la tu saat2 dier harungi hidup ngan neb tu kan...
 
terus larik kat mesin penimbang..alahai anak..
 

 minta aku amikkan buku..nak baca..bukan main lagi..alahai lupa pulok ibu dier nak tgk berapa berat dier time tu..alamak...leka ngan izz la tu ibu ni..
 
 
khusyuk bnar saya membaca tau..saya paham ke tu...
 
lepas tu baru ok..so jumpe balik doc...doc check balik..so far dah hilang..tp kemungkinan besar akan di serang balik..biasa la duduk taska kan...sampai umur dier 2 tahun, mungkin dah ok sikit..mmg pon sama la ngan syawal...harungi macam2...sampai umur 2 tahun ni dah ok dah sikit..alhamdulillah...
 
so far doc bag ubat titis hidung N ubat cair kahak, sabutamol..
 
tu la cabaran menjaga anak ni kan..nak tak nak, kena la harunginyer...
 
 
 
p/s : pepagi hantar syawal N izz, dapat tgk senyuman dorang, walaupun tak sihat itu dah memadai untuk aku sebagai ibu..


6 ulasan:

♥cikmOt♥ berkata...

kalu anak tak sehat...kitalah yang paling risauuu...

harap keduanya sehat sejahtera ye

eima berkata...

klu ade keturunan asthma tu mmg wajib anak2 asek kena amik nab je ...

tak pe la ... klu kecik2 kena dah besar nanti dah imun ...

Nad MamaZN berkata...

Ksiannye kat izz
Moga cepat smbuh
Tu la dugaan nya bila anta anak ke taska

Falsya berkata...

kesiannye izz....aduhaiiii..

IntaNBerliaN berkata...

sy xphm sgt bab asma ni camne..

tp sy nak gtau sue pasal selsema tu.. sblm ni, aqilah kan kne selsema.. sampai nafas pun duk bunyi kahak terlekat je.. seksa je dgr kan.. tp sy g sedut hingus dia dgn mulut kan..

lps tu ada yg suggest kat saya suh beli penyedut hingus tu... mmg terbaiklah sue... berlambak hingus dpt sedut.. puas hati saya tgk..!!

nampak aqilah lega sikit pas tu... nanti saya buat entry tunjuk kat sue.. br sue leh imagine benda alah tu camne...

entry ada dlm draft.. tgklah, ptg ni ke sy publish... nanti sy gtau :-)

Fieda Rafli berkata...

maira baru ni batuk pun kena pakai tu jugak..