Yang DiSaYAngi

Rabu, 10 April 2013

Pengajaran Buat Diri Ini Jugak


Salam pagi kengkawan..pagi ni sampai je kat cubicle ni, letak beg segala bagai, bukak PC...bukak Blog, nak story mori kat korang yang fresh lagi ni, hangat lagi...

BW korang..jap G pas aku up entry panas hati ngan sikap sesetengah manusia..

*********************************************************************************

citer dier bermula dalam 15minit yang lepas...

elok aku sampai je kat taska pada waktu yang biasa...aku keluar dulu dari kete...N seperti biasa, aku jugak la yang hantar izz dolu, di susuli en asbeen ngan syawal kat belakang aku...nak di jadikan citer...waktu aku nak masuk taska tu, aku nampak ada sorang pompuan ni dalam keadaan kelam kabut...agaknyer dah lambat nak G keje kot...elok pulak dekat ngan pintu masuk tu ada sowang budak laki kat situ...so aku PK tu mesti anak dier kan yang tunggu dier...


nak di jadikan citer...elok je aku naik tangga follow pompuan ni dari belakang nak ke taska, dalam masa yang sama ada pompuan lain gak, baru lps anta anak N nak turun tangga, tetibe ada sesuatu berlaku...pompuan yang kelam kabut ni, dah menjerit2 kat anak dier yang dier dah lambat..N di tarik telinga anak dier N pukul bahu anak dier...meraung2 la anak dier...sambil naik tangga nak ke pintu masuk taska di mana, ramai ibu bapa N cikgu2 yang hantar anak2 N tunggu budak datang ada kat situ...boleh pulok sambil di tarik tangan anak dier, dier boleh sebut...
"ko ni dari lahir  sampai ke besar ni menyusahkan hidup je..."

tergamam aku kejap..terus berenti naik tangga..N pompuan yang br lps hantar anak dier pon, pandang pompuan tu, N dier pon ternganga pandang aku jugak..saling berpandangan kami.....

sampai ke depan pintu taska dier dok menjerit kat anak dier, dier dah lambat...

ya allah...sayunyer aku tgk budak tu, pepagi tgk bebudak lain di hantar ibu bapa dorang dengan kucupan mesra, pelukan sayang2...tapi dier....serius aku tergamam...terus picit dahi aku tgk, sambil masuk taska hantar izz...masih terbayang2...elok tu aku kuar, keadaan kat luar dah reda,..aku bertanya kat en asbeen..

aku : abang...abang perasan tak budak tadi ngan mak dier..?????????
en asbeen : perasan....budak tu dah masuk dalam, cikgu dier amik, bawak dier G meja makan, elok je diam makan kat sana...
aku : mak dier, dah blah la tu...
en asbeen : yela..dah la kot...tadi pegi pon muka masam...

aku pon meluah  rasa kat en asbeen dengan apa yang berlaku...serius aku kata..aku sebagai seorang ibu, aku malu dier jadi seorang ibu yang dalam masa yang sama,  dier menjatuhkan maruah anak dier N maruah dier sebagai seorang ibu dalam masa yang sama...kenapa perlu ko nak pukul anak N herdik anak ko di khalayak org macam tu sekali...kot ye ko marah kat anak ko sekali pon, jgn la tunjuk depan org...ni tunjuk depan cikgu, lagi la cikgu tu PK..."kalo mak dier boleh gito...mmmmm...entah la..." korang PK la sendiri kan...

cuba la pujuk anak tu, kalo tak makan pujuk gak...paksa dier dengan cara baik masuk ke taska, tak mo gak..ko kasi je la kat cikgu, pandai la cikgu tu layan kerenah anak ko...ni di herdik gitoo, semua memandang..ko tak malu ke haa...???????????aku yang tgk ni pon malu tau sebagai seorang ibu...tipu la aku tak penah marah2 ngan anak aku...mesti la ada, tapi idak la sampai tunjuk depan semua org kot...adoi....serius aku masih terbayang2 lagi keadaan tadi..dalam kete pon en asbeen kata..
"itu pon pengajaran buat kiter untuk bertindak...."

yee aku setuju...kengkdang pon kiter tak sedar kan bila marah...tapi aku harap la benda ni tak sampai kat aku...sekeluarga..amminnnn.....


p/s : ngeri weiiii

16 ulasan:

ieyda berkata...

sedehnya kalau jd anak dia tu...membesar tanpa belaian dan kucupan dari seorg ibu,aku teringtkan ank aku lak bila bace n3 ko nie.....sok sok....

Nurzakiah Hanum berkata...

great entry sis

Zee Suhaini berkata...

macam-macam..kadang time nak marah tu ada la jugak bising tapi takde la sampai cakap camtu..

Mooniqueen berkata...

Teringat semalam time dah sampai rumah anak MQ buat perangai..Melalak2 dekat setengah jam tak nak benti..
Tapi nasib baik time tu dekat rumah, so org xde la sgt..
tp cube jugak kawal perasaan yg tengah penat, jln jem, pregnant lagi, masuk rumah nak berdukung..
Sabau je la.. ;)

Masya berkata...

pagi² mcm² kerenah org, rasanya lambat mcm mana pun nak cpt mcm mana pun x perlulah tengking mcm tu .. menakutkan budak² lain yg nampak juga..

aizu's life berkata...

sedihnye.. pagi2 lagi dh marah anak.. dia lahir pn sbb kamu wahai ibu..

mamafarah4 berkata...

tu mak dia dah hilang sabar la tu..kita tak tau keadaan yg sebenar sue..susah nak ckp..tapi tu la sbg mak sepatutnya ckp ckp mcm tu.. anak ni kalo kita ckp elok2 guna sikologi In Sya Allah dia dengar.. Kadang2 anak2 akak meragam gak tak nak masuk taska.. Sambil pujuk tu sambil mulut tu baca ayat kursi ker..Lembutkan hati anak tu.. Sian anak tu..mesti ada sebab kenapa dia meragam..Entahlah sue.. Yg penting kita jadikan pengajaran apa yang telah berlaku tu supaya kita tak ulangi pada anak2 kita.. Sebab tu bila dlm keadaan marah semua benda yg tak diingini boleh berlaku..Minta dijauhkan la,.

Jue a.k.a Ibu 2F berkata...

jue tak suka farisyah menangis di pagi hari sebab klu dia menangis lagi kita lambat..
jadi pujuk dia sebaik mungkin..walaupun sebenarnya membara hati nak marah...memang jue takkan marah selagi boleh sbb klu dah marah dia jadi moody..bila dia moody kita jadi makin lambat..

tapi kisah sue ni boleh jadi pengajaran pada kita semua...
mcm mana marahpun kita pada anak atau sesiapa saja ..elakkan marah,tengking di depan orang benda ini bawah impak besar pada kita

fazilzura berkata...

aku pun kdng2 menyinga jgk ngn akil .. wakaka
tp idok ler aku wat dpn2 org ..

Myra Jay berkata...

Sian budak tu, bukan ngerti apapun...

Moga dijauhi segala yang buruk

Mama Idlan Irsyad berkata...

jgnla sampai cakap "dari lahir menyusahkan jer"..sedih dgr... camner la budak tu kat umah ek...huhu..

tetiba terigat kat Idlan...

Fiza Rahman berkata...

Berapa tahun umur budak tu? Ya! allah...sedih sangat bila baca ni. Kenapa sampai keluarkan perkataan yg macam tu. Dapat saya bayangkan muka budak tu.

Peringatan buat diri sendiri juga nih. Kalau marah kan anak, jgn sampai keluarkan perkataan yg tak sepatutnya. Kata2 dari mulut seorang ibu itu adalah doa.

Nad MamaZN berkata...

Sedihnya..
Ayat die ckp pd anak die tu buat kite sedih
hmmm ntah la..
Pengajaran gak ni huhu

jaakechik berkata...

teringat kat fikri pulak jaa bila baca entry ni. x dinafikan jaa sendiri kdg2 suka gak marah anak kalao dia 'nakal' sikit. tp xder ler sebut mcm tu sekali...

wan nurul hezrina abd halim berkata...

laki ko maki anak lagilah lambat nnt g kerja..nurul 1st thing akan pastikan nurul tak lambat..2nd akan kejutkan merah sebaik mungkin jgn spoilkan pagi dia kalau idak dia nanges nnt pjg2.sebolehnya pujuk jgn bagi nanges sbb bila nanges kerja akan jadi lambat..mcm sofia kalaulah dia tejaga n nak mandi sekali kadang dia buat hal nurul biarjer dulu mandi kan merah dulu pastu nurul peluk n dukung mandi dia plak..so bagi sarapan ringan sikit pastu baru kuar umah,...

tak betul cara mak budak2 nnt anak dia simpan susah..dengan mak plak tak selesa dr cikgu.huhuhu sorry jemah terpanjang plak

IntaNBerliaN berkata...

Ya Allah.. sedih plak rasa.. nape ckp anak emnyusahkan... dalam didik anak, saya tetap dgn pendirian guna psikologi adalah terbaik walaupun ada yg membangkang..