Yang DiSaYAngi

Rabu, 29 Mei 2013

Macam Mana nak komunikasi dengan anak utk POTTY TRAINING



ada yang nak membantu tak jemah ni nak komunikasi ngan syawal macammana nak potty training ni...

tadi aku G tadika lain untuk syawal dapatkan pembelajaran yang baik...so kat sana dorang tak terime yang still ngan diapers...

so dari sekarang kena la ajar si syawal ni potty training...tapi aku tak tau bagaimana, macam mana..?///////////////


ada yang boleh bantu tak...

so aku N en asbeen dah sependapat yang hujung ni bermula la sessi potty training N bermula la episod sental2 lantai N basuh2 cadar sebagainya..kakkakak....


ye la syawal ni kan agak lain sikit kan...

tak tau macam mana aku nak bercakap ngan dier...


p/s : terima kasih atas sokongan kengkawan

8 ulasan:

azizah :) berkata...

payah jugak yer nak latih anak2 tak pakai diapers..heee

ch@ berkata...

kena gagah, hari pertama dah tentulah tak pakaikan drypers...pastu bebel, dah besar, nak g sekolah, kawan2 x pakai pampers, nanti malu...ayat biasa jg. hahaaa. mmg kena sabar la kan. aku hari tu mmg handle sendiri, laki aku x penah pun mop lantai anak membuang.

kali petama auni buang kat dapur, kali kedua di sliding door, berak tu mmg kt dlm spender, pastu tgk dia punya reaksi, nak membuang tu terus tanya dan bw p toilet.

dua minggu je kot, pastu dia dah g sendiri, buka lampu, ajar mencuci. tiap kali dah lepas, aku tanya dah cuci, dah pam, dah tutup air? hahaa.

now, dah pandai. mlm pun dh jarang kencing atas tilam. alhamdulillah, Allah permudahkan. aku rasa satu kejayaan bg aku jg la, sbb asuh sendiri kan...hiks.

Shima Salleh berkata...

mok mmg la kena kuat semangat. Suami bantu lagi la baik. Klu shima dulu boleh di katakan setiap minit tanya dia "abg nak kencing tak?" " nak berak tak"... sampai masa kita belum nak tanya dia dah jawab dulu "tak! tak!" hahahaha... waktu siang senang pantau.. waktu mlm sukar sikit sbb mok tido tak sedar diri akakaka..

Lama2 dia pulak yg kejut kita nk pi kencing.. aqil br je lulus Su dlm usia hampir 4thn... tua dah hohoho

Mama Idlan Irsyad berkata...

huhu.. ja pun nk start jugak train tp blm ada kerajinan la...

MamaFarah berkata...

Ini cara yang akak dan suami akak buat pada kakak dan kembar.. Sekarang ni sdg usaha ke arah Pqa pula.Biasanya akak latih jika cuti panjang sng nak pantau..cuti sabtu ahad masa pendek....
1. Pakaikan dulu pampers mcm biasa pada first day nak training...
2. Setiap 1 jam akak akan tanya/bawak dia ke toilet...Tunggu sekejap..Part ni memang kene byk2 sabar sebab leceh dia belum nk ckp atau dah lepas baru nak cakap...
3. Minggu kedua baru test x payah pakaikan pampers tapi still kene tanya byk kali..Last dia buhsan..Kah!Kah!
4. Time dia tido akak still pakaikan dulu kecuali tetiba dia bangun baru ajak ke toilet..
5. Minggu seterusnya In Sha Allah dia akan sendiri akan cakap dan rasa selesa bila tak pakai pampers..

Memang nak ajar ni memerlukan kesabaran tahap tinggi.. Ayah pun kene main peranan jugak..Takkan semua mama kot..Hahaha..Cuma jgn sesekali marah kalau dia terlepas.. Just bagitau cakap elok2.. Macam Syawal sue tau dia jenis mcm mana yg jenis tak nk bercakap, so sue kene latih cakap ngan dia selalu..

Ok.. Yang tu cara akak buat kat anak2 akak la..Akak doakan sue pun berjaya buat pada syawal.. Jimat ooooo... Hehehe..

Masya berkata...

bab nak mengajar pg toilet ni amik masa... kt sendiri pun anak kt 3 tahun baru mula ajar, mula jara je rtau .. dah 4 tahun mmg gagahkan jugak kene lbh sikit ...

mmg amik masa bila dia akut nak buang air besar dlm toilet kene saiko sikit.. kt siap bg pakai seluar gambar bajak tau.. nak bg semangat punya psl.. alhamdulillah dipermudahkan.. malam pun dah okk.. jrg kencing malam sejak 4 tahun ½.. tp kalau dia lbh aktif siang .. mmg kene kencingkan awal² sebelum tdo .. tkt terbabas...

IntaNBerliaN berkata...

sy xreti plak nak gtau camne.. sbb sy ni sennag sikit maybe sbb saya xkeje.. so, sy blh train alisha hari2.. bkn time ujung minggu je.

emmm ms saya train alisha dulu, xlama pun.. cuma setiap masa, saya akan cakap, "alisha, kalau nak kencing or nak berak, gtau ibu"... maybe alisha ni, walaupun dia lambat cakap tapi dia jenis cpt paham.. maybe tu kelebihan dia, so, memudahkan saya la jugak..

jaakechik berkata...

jaa pun xde pgalaman lg bab ni.... sbb anak jaa bru 19 bulan.... sory naaa...