Yang DiSaYAngi

Khamis, 11 Julai 2013

350...TITIK

Semalam 1 Ramadhan...

1 ramadhan tu jugak aku di timpa dugaan yang pada aku...aku rasa susah jugak ni...mmm...aku memikirkan bulan ramadhan je...kalo tak, mmg masak la mulut aku zasss sana sini kan...adohai...sila belajar bersabar ye suraya...

nak di jadikan citer, petang semalam aku amik syawal awal, bawak ke opis, sebab taska tutup pukul 5pm...abis dah aku abis keje pon pukul 5, taska tutup pon pukul 5pm, mmg menapak la aku kan...bulan pose ni...sabar la wahai suraya...

tak lama tu aku dapat surat cinto dari taska..aku egat apo la kan...sekali baca...mak aiii...adoi...sakit kepala...stress sana sini....nak pitam dah aku rasa ni...

taska naikkan harga ni weii...dari RM230 - RM350...adoi macam mana ni..masalah RM350 bagi setiap kanak2..maksudnya untuk semua kanak2 yang berada di taska itu....kalo aku dah RM700 sebulan...macam mana tu...dah macam bayar untuk 3org anak..padahal aku ni 2org anak je...kecik2 lagi...

aku ni bukan ape..aku sedar diri aku, aku ni bukan jenis berduit...baru nak hidup berkeluarga...aku pon tak mo susahkan en asbeen nak bebankan dier bayar separuh2 duit taska ngan aku..mmg aku yang bayar full duit taska,....sebab aku tau en asbeen ada banyak benda lain yang dier nak settlekan..kami ni bukan nyer jenis yang bergaji besar...gaji pon celah GG je...

mmg gaji naik bulan 7 ni..tak merasa lagi gaji bulan 7..dah naik harga taska...aku G amik syawal semalam, dengar la mak pak kat situ dok la bising2...antaranya...

"gaji bulan 7 naik, tak rasa lagi...dah naik duit taska...adoi..."

"gaji naik 95engget..duit taska naik sampai 100+++...lagi tinggi dari naik gaji kami ni..adoi..."

aku pulok cakap depan syawal...time tu cikgu pon ada kat situ...
"syawal, takpe la ibu bayar la...ibu ngan abah tak yah la G keje pakai spenda baju bajan, tak mampu nak beli..semua duit dah bagi kat taska...mmmmmmmm"

runsing wei...aku dok la kire2 duit gaji aku segala hutang2 tetap...termasuk la duit taska yang naik RM700 untuk 2org ni..mmmm..masak...tinggal RM100 buat belanja untuk aku sebulan..nak makan ape...tu tak masuk duit susu, pampres anak2...nasib la izz tu pakai pampres kat taska je..kalo tak masak gak aku..ni pon syawal pon tgh belajar free diapers..pon amik masa...guano tu...

pening aku sampai buat keje pon tak dah tak macam buat keje..mmmmm...
kalo tak fikir, tak selesai masalah aku, kalo fikir, mau kusut, pecah otak aku memikir...macam mana tu...jalan penyelesaiannyer..pay N stay...mmm..tp aku la yang rabak...

aku mmg cuba carik taska yang berkemampuan dengan aku...tapi bukan mudah org nak terime tengah bulan ni...aku masih berusaha sehingga hujung bulan ni...

sebab RM350 tu berkuatkuasa ogos ni...bermakna gaji bulan 7 ni la...mmmm...masak aku wei...

aku ngan akak aku kalo boleh tak mo la bagi mak aku jaga, sebab kami tau, mak aku tu mmg aktif..tapi dier kata nak jaga jugak...sama ada dier jaga yang besar atau yang tecik..

entah la...aku ngan akak aku tak bagi kata putus lagi...

malas fikir la..fikir sakit kepala...
abis camno ni...



p/s : dugaan ini aku terima

28 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

semua benda mahal kan

Masya berkata...

naik mendadak² .. serta nerta pulak tu ... mmg cabaran btl, kalau hantar rumah org pun rege sama ker???? .. xpun hantar syawal jerlah.. adik mak jaga... atau salah satu ..

ieyda berkata...

byk jgk naik tu...dah lah bulan ogos naik, kalau ye pun ,naiklah awal tahun depan...ko cari je lah taska lain utk ank2 ko tu..manalah tau kot ada taska yang nak ambik budak tengah tahun nie...cuba..

Mama Vogue berkata...

banyak nyer sekali naik..?? Aduyaii..memang rate kat putrajaya gitu ke? Terpaksa bertahan sampai ujung tahun, dalam masa yg sama survey taska lain.
Cuma pelik sikit bab taska takmo amik pertengahan tahun ni..huu.
Kan bayar bulanan, bukan setahun sekali lump sum.
Ape2 pun saya doakan yg terbaik buat sue sekeluarga..

Intan Akma berkata...

memang dah standard kot sbb memang banyak dah taska harga camtu.even hantar rumah orang pon ada gak rege camtu.tapi naseb baik la saya hantar umah org masih 250 x 2..maybe sbb dah rapat kot..try la cari tempat lain kot2 ada yang masih range 200+++

Mama Idlan Irsyad berkata...

giler la.. naik lbh 100 tu... erm, tp tula.. dulu mcm pernah dgr yg persatuan utk taska2 ni nk naik harga start julai tp igtkan hanya rancang.. tp x sgka plak btl2..

kat nursery budak2 ni xde lagi la dgr mcm tu... xtau la kl ada.. masak..

Nad MamaZN berkata...

Ksian plak kat mak
Klu kite dekat, nak jugak kite tolong huhu
Apa2pun moga dpt penyelesaiannya nnt ye sue
Sabar byk2

lady butterfly berkata...

mahalnye....kta area umah, xde pengasuh ke selain dr taska?

Jue a.k.a Ibu 2F berkata...

mahalnya...baik hantar kat luar yang lagi bagus...

lizz berkata...

taska pun naik jugak adohai...banyakla tu naiknyer...
qaysara saya hantar taska baru 2 ratus lebih siap belajor lagi tapi kat perak lakan..kalo kat puchong dulu 600ratus..

...naampaknyer kena carik tempat lain tapi tu la tengah2 bulan ni nak bayor deposit lagikan...takpun semntara bagi mak jaga dulu sesambil cari taska....

M Zamri berkata...

mahalnya..melampau betul la taska skrg ni...xtry ke cari pengasuh lak jage..tp tu la..susah sikit nak cari pengasuh yang betul2 nak jage anak kita kan....kalo dapat yg ok , xpe la...alhamdulillah anak2 sy anta kat umah pengasuh dari kecik....bulan2 rm250x2..tu pun rase byknya duit nak kena bagi kat org...tp nak buat mcm mane...dah namenya kite ni ibu berkerjaya...
sabar yer sis..doa byk2...mudah2an ade penyelesaiannya nnt....

Idayu

Cik Puan Rara berkata...

YA Allah,nk dekat 100 naiknya.bia betul.mana adil mcm ni.agak2 lah pihak taska pon.gila apa.

MamaFarah berkata...

mahal la sue..terus terang akak cakap kalo dia letak mahal tapi berbaloi tak mengapa..pejam mata jer bayo..ni byk sgt masalahnya pejam celik plak nak membayonya.. Usaha lagi cari taska yang berbaloi..Akak doakan semoga dipermudahkan...

fazilzura berkata...

PRGHHH gile le weii ..

apa yg menyebbkan diorg naikan hrga tu ? bkn nye diorg jga anak2 nk gune minyk ke gule ke ... hishh nmpk sgt le tadika tu just jaga budk cz of MONEY ... mata dutian tuiii ..

aku plak emao kann .. ko try le beb crik umh org ke ... taska lain ke..

rm350 tu bater ko msukkan Syawal ke skolah .. sama je hrga nye..

mekchu berkata...

sedih pulak besan baca ni.. naik melampau sampai 70 hengget tu.. jom kita bukak taska atas nama SURAYA nak?

mama tisya berkata...

naper naik byk sgt...tkde org komplen rmi2...sure pening sue..hrp sbr ye sue dgn dugaan ni

Topik berkata...

Sabar dengan dugaan akhirnya disayang allah.

eima berkata...

ko cari taska lain la .. gile mahai la ... taska bwh blok ko tak de ke ....

Azura Aziz berkata...

tulah kan.. naik gajinya sikit...
tapi smua benda pulak jadi mahal.. mmg dugaan utk kt smua tinggal kt bandar besar ni..

mat berkata...

inilah kehidupan...

Tanpa Nama berkata...

inilah kehidupan...

Hanie(SHMA) berkata...

fuh memang sue.. ko kat putrajaya...kira bandar. ni kat area kampung2 pun sama ngan taraf bandar.. semalam baru pergi taska lama anak hanie. kalo sorang x per...ni kembor dua kali. lg2 wafa thn depan masuk sekolah dan taska...total setiap bulan tuk bayar taska anak ialah RM250x2=RM500(kembar) anak hanie separuh hari RM130=total besar RM630....huhuhu..dulu anak hanie rm180 jer..

Hanie(SHMA) berkata...

memang seluruh taska dah dapat surat untuk kenaikan bayaran bulanan. sebab diorang nk kan gaji staf RM900 sebulan...tp tmpt taska lama hani ckp dia x sampai hati nk amik rm350. tp dia bg rm250..beza naik yuran antara wafa dan adik dia RM70...

juelee berkata...

mahainye naik sue... gile la diaoarg ni.... huhu bakpo naik mahai sangat... adess hai kesian org yg ada anak ramai

MARIA LIZA berkata...

Su, ni taska kat mane??? Kalau servis hebat berbaloi la juga tapi kalu ala kadar tak berbaloi langsung la bayar camtu...Sorang budak dah sampai RM350 dah cam kat area Subang je..Maria yang duk KL ni pun sorang baru RM320 itupun sebab pagi kelas cam biasa n sebelah petang ada kelas KAFA tapi termasuk makan sekali la..Bulan pose takde tutup awl pun..Ikut tima parent dtg selagi ada budak selagi tu diorg tunggu...

IntaNBerliaN berkata...

saya yg baca entry pun rasa stress.. mahai betul yer.. mg sue dpt cr jln penyelesaian

Myra Jay berkata...

Kalau ye pun nak naik rege agak2 la kan, bukan semua ibu bapa mampu..

sabar ye sis..

Shima Salleh berkata...

hemmm walau shima jaga anak sendiri, terasa gak ke stress an nye nak membayor tu.. mau botak kepala.. err antara sebab suami shima tak kasi shima keje..