Yang DiSaYAngi

Khamis, 25 Julai 2013

Iftar 15Ramadhan - Menu penuh kasih sayang


Salam pagi...salam 16 ramadhan...

pagi ni aku rasa lemau sikit walaupun izz tido lena malam tadi...tak tau sebab apa..kenyang sangat kot sahur pagi tadi..sental semua makanan yang ada atas meja..senang sekali basuh..clear meja...sedap mata memandang tak da lagi lebihan makanan.kikikikkik..

so menu iftar 15ramadhan masih bertemakan masakan di rumah...NO PARAM..alhamdulillah masih tetap pada pendirian dan azam diri...

alhamdulillah semalam rasa masak macam kejap je masa berlalu...sebab rasa ni la 1st time masak paling cepat n laju...suke3...menu pon pada aku yang tak pro ni susah jugak kan...kalo stok makanan yang tumis2 gitoo ok la...

 menu semalam...ketam masak lomak cili padi...
perghhh den raso berlomak jooo tau...adoi....selaloo buat macam tak siap je masak lemak aku ni...cair je...tapi semalam terbaik la...bawang besar, putih, halia, kunyit, serai cili padi 8-9bijik di blend sekali..perghhhh rasoo sonang ja keje kan..pastu tumis...masuk la santan..alahai santan sikit...tambah susu cair pulok...dah tu tgk ado pulok tomato puree dalam peti ais..rembat kasi masuk 2 sudu...garam n lada sulah...preghhhh...den raso terangkat jaa...selama ni semua benda alah tu di tumis, tumbuk, tak hancur abis..so nampak la sikit kat kuah tu kan...ni terus zasss semua, senang kijo...


aku suke 1st time aku buat masak lomak menjadi..selaloo macam ado jaa kurang tgk..cair la..bila di tanya en asbeen...
"sedap kali ni, tapi tak podeh...tak rasa macam dolu.."

mak aii tak podeh...apo lidah buayo ko apo..adoiii...aku dah berasap..kakakkakka....


en asbeen bukan penggemar ketam..tp bila dier kata minta aku masak ikan masin masak lomak...aku pon kata la..
"kalo nk masak tu, ada nenas, sedap la...tapi makan ketam sedap jugak..."

sekali balik umah nak masak ikan masin, tgk ketam sudah si potong2 cantik...yahoo...suke...
hamiikkkk...berbuka makan setengah...yang beso en asbeen kasi...sahur tadi tgk ada sekor lagi...kasi licin semua untuk aku, senang nak basuh periuk..tak yah la buang makanan kat tong sampah..buang je dalam perut aku...sonang...


 selain tu ado sayur kangkung goreng ayam bersos tiram n blackpapper..ni pon main campak..apo yg ado kat dalam dapur..sekali nampak serbuk BP kat dapur tu..aku amik, kasi masuk 1 sudu..yahooo ...ni pon en asbeen suke..aku suke kalo en asbeen suke..lagi laju aku makan...bukan dier la..kikiki...
tapi siap tambah kire berbunga riang la hati ni kan...


 ni untuk syawal telor dadar goreng...tapi mak pak dier yang banyak abiskan..sebok la dok makan, dok mengire..mmmm..

popia crabstick ni untuk syawal...tapi makan sikit..so sonang citoo ibu la abiskan...senang nak clearkan meja..tu je point kan suraya ni...



alhamdulillah rasa senang berbuka semalam...semua menu masak denga penuh kasih sayang..rasa semua menjadi..alhamdulillah N smooth je bila masak..tau2 dah siap...


p/s : arini en asbeen tuntut masak lomak ikan masin bersama nenas..dah siap beli..kena la masak..berlomak la laie yoooo

9 ulasan:

Zee Suhaini berkata...

kemain sedap menu berbuka sue..tergugat jap air lior..haha

Nad MamaZN berkata...

Perghh!
Arini masak lemak ikan masin n nenas?!!
Masak lebih sket ek haha!

eima berkata...

rajinnye ko ... bagus2...
keepitup ...

mama tisya berkata...

sodap nye...tk pernh masak ketam..mkn pernah..heheh..kemain pjg tajuk sayur tu ye

Jue a.k.a Ibu 2F berkata...

SODAPNYA...
hari2 makan berlomak tapi laki bini tak besar2...
yang kita nie hari2 masak sambal je....membesar bagai juara....
hahahahhahahah

izan mama mia berkata...

wowowoowwo
mau tergugat iman ni tgk makanan

lizz berkata...

nyum2 sodap tu ketam masak lomak tu..tambah2 makan ngan telur goreng memang sedap...

Nurul Nadiah+Khairil Syazwan berkata...

Sedapnya ketam!!!

IntaNBerliaN berkata...

sedap plak nampak menunya tu