Yang DiSaYAngi

Jumaat, 19 Julai 2013

Kerana Dia Aku Berubah - Izz Dani Aqlan

Arini nk  citer pasai perubahan aku sejak aku mengandungkan izz dan sejak izz   lahir..alhamdulillah semua bagi aku 1 perubahan besar dalam hidup...

banyak benda yang aku tak leh nak masuk tekak bila makan...mesti aku terasa nak muntah jaaa...

antaranya...
 1 - SUSU PUTIH

sepanjang aku hidup ni...mmg susu putih tak boleh masuk dek tekak ni tau...tak boleh terima langsung...
sehingga waktu aku pregnantkan izz aku tersalah beli susu anmum...egat susu coklat...rupanya susu putih...alahai tak minum membazir...jadi aku minum jugak...bila dah masuk dek tekak..dalam hati...
"ok jugak ni..dolu tak leh masuk langsung,...waktu pregnantkan syawal pon sama"

serius aku terkejut jaa...


 2 - KURMA

ni pon 1 lagi...mmg tak boleh terima...dolu kalo org kasi mmg simpan la sampai lebam..kakakka..sebijik tak sentuh..tp kalo sentuh jugak..makan pon sebijik je...pastu tak makan dah...
tapi sejak pregnantkan izz..mmg aku boleh makan, sampai la BF kan izz...benda ni dah jadi snack buat aku dah kat opis..aku bei sebalang besar...dalam masa 2 minggu..tinggal suku...giler kentang..sekali makan 10-20biji..kat opis..elok dalam sejuk, pastu lapar..mmg sedap dapat makan kurma ni....


 3 -  MADU

ni pon sama....madu ni dolu tak pandnag langsung..mmg pandnag beli pon untuk syawal je...aku tak makan, kasi anak...tapi sejak ada izz...BF kan izz..mmg aku dah boleh makan semua ni...giler aku sendiri tak percaya dengan pencapaian aku ni...


 4 - KOLE KACANG

dolu aku tgk mak selaloo buat..ak makan pon..tak rasa nak makan..
sekali lepas abis pantangkan izz...aku tolong mak aku buat bungkus kole kacang...ttime tu syiok BF kan izz...sekali izz berenti pastu tgk kole kacang..tetibe ada satu rasa macam nak mencuba...dah masuk mulut terus cakap ngan mak..
"yela sedap..padan la org suke order kole kacang kat mak.."

kat opis pon dorang bising aku tak penah mkn kole kacang mak aku..


5 - TALAM KELADI

ni pon sama kes di atas...tapi sejak semalam berbuka kat opis en asbeen aku bagi izz makan talanm keladi ni...N hati terasa nak rasa...bila dah rasa...
"oooo gini rasa dier..sedap jugak ni..."



semuanya bermula dengan izz...izz ni la merubah segalanya tentang aku pada makanan ini...
padahal dier tecik lagi kan

7 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

bagus2
x cuba x tau

lizz berkata...

saya dulu kalo time ngandung benda yang kiter paling suka tu yang tak leh nak telan sedih...tebalik lak kiter yek...
kiranyer semua tu dah boleh makan la yer...baguslakan...
lagipun semua tu berkasiat...tambah susu ngan kurma tu....

Nad MamaZN berkata...

Hebat jugak tu
Sbb perubahan tu semua yang baik baik n bagus bagus
Bagus izz ni, klu tak, ibu xmkn kole kacang maktok :p

MamaFarah berkata...

hahaha..kene cuba baru tau...kole kacang sedap tau sue..rugi la mak buat tak makan..hahaha

Myra Jay berkata...

Ada antara list atas myra suka makan gak walau pada mulanya tak suka ;D

ch@ berkata...

aku nak kole kacang tu, satu bazar aku pusing tak jumpa. woooaaa... oh, byk juga yg ko dulu tak mkn tapi skrg dah mkn, padanla ko slim. hihiii. aku pula pantang nampak makanan. time pregnantla aku jadi pemakan haibat.

Mama Idlan Irsyad berkata...

haha.. ja plak terbalik.. tp yg ja perasan satu jer la.. dl suka sngt udang.. pandang nampak ,tmbh yg besar2.. mesti nak makn..tp sejak ngandungkan irsyad x lalu la tekak ni nk makan...ingatkan time ngandung jer.. rupanya sampai sekarang..huhu.. hilang nikmat makan udang tu..