Yang DiSaYAngi

Khamis, 19 September 2013

Demi Anak Ku Turutkan Jua


Salam pagi kengkawan...

kalo korang perasan akan SILA UNINSTALL

in adalah kerana syawal yafiq...mengapa..???????????


pada yang penah tgk N tau macam mana betapa addict syawal pada game kat HP ibu N abah dier...korang akan faham mengapa ibu dier uninstall game kat HP tu...
syawal kalo main game mmg tak pandang benda lain dah..kalo nak minta tolong dier, mmg susah la nak bergerak n menyahut bila kiter panggil...dier bila dah fokus 1 benda, susah nak pandang benda lain dah...

dolu dok la kata, mengapa la syawal tak ke depan mcm budak lain suke main game..sekali bila dier dah tau main, kalah ibu abah dier, menyesal la pulok..mmmmm...

pagi semalam aku G hantar susu tertinggal kat taska syawal, so syawal mmg tak perasan la aku datang kan..so dapat la aku sembang2 teh tarik ngan cikgu syawal ni..so far utk 2 bulan  ni, syawal ok la, tak menyusahkan cikgu kat taska...tp dari segi pembelajaran (sebab kelas syawal dah mula belajar guna buku, N kalo nak tau dorang pon ada exam tau).. cikgu dier kata , syawal so far ok la, tapi kalo pegang pensil tu mcm tak berapa reti lagi..pada aku m ungkin dier pon dah alam tinggal kan...kat taska lama pon cikgu tak ajar kan...selain tu dier ada la fokus, tp tak lama...kalo di tanya ni huruf atau nombor apa...jawapan yang di beri..hanya la pandangan kosong...

lepas tu bila cikgu2 panggil syawal, kena banyak kali sebab syawal susah nak menyahut bila cikgu panggil...aku tau tu, kat umah pon sama...so far syawal ringan tulang...tp kena sabar bila nak minta tolong dier, sebab dier kalo kiter panggil, mmg kena banyak kali panggil..baru menyahut..mmmm...

lepas tu aku tanya cikgu dari segi pergaulan syawal dengan kawan2..katanya cikgu, tak da kawan2 nak kawan sangat ngan dier..sebab syawal lebey suke dengan dunianya sendiri...syawal pon tak bercakap sangat dengan kengkawan, kalo ada kengkawan yg ajak dier main, main la jugak..tp tak havoc la sangat..mmg syawal tak banyak bercakap kat taska...itu aku mmg paham sepahamnya..mana yang kenai syawal. ,syawal mmg tak bercakap sangat..susah nak dengar sore dier..


N setelah aku bercakap ngan cikgu, aku balik opis aku call en asbeen..tp en asbeen pon tak tau nak kata apa...so aku inginkan pendapat..aku cuba call org yg mungkin boleh bantu aku dari segi pendapat..iaitu 
CIK JUE...alhamdulillah aku dapat pendapat yg bernas..mmg betoi kata cik jue kalo aku nak anak fokus, better buang semua game tu...mmg bila org dengar, org akan kata..."kesian anak bagai semua.."
bagi la main sekali sekala...bukan dier tak main pon...main oe..main mainan dier...tp bukan game la..mmmm...kalo tak susah nak pandnag benda lain...

lagipon mak aku N paksu syawal ni dah bising cakap yang syawal ni kang esok besar anti sosial..payah..sebab mmg kalo dier main, mmg dier tak pandang benda lain dah..susah sangat...

sebab tu aku mulakan rutin baru aku sekarang , selepas balik je keje, settle baju bajan anak2 utk esok, iron baju, sidai baju, lipat baju, masak bergabung tenaga dengan en asbeen."awak masak lauk ni, saya masak lauk ni"..senang...lepas tu guide syawal utk sessi pembelajaran utk dier..setengah jam pon jadi la...bergilir2 dengan en asbeen, ajar syawal dalam bilik, tutup pintu...malam td dah buat...

so far pagi ni syawal nampak buku transport dier...dier pon belek2 buku tu, dah la dengar sikit2 bicycle, a car, a bus...helitopter...tetapi...ok la kan..en asbeen pon kata semalam, dier ajar syawal, syawal boleh fokus ada la dalam 20min..lepas tu dier mula nak main..ok la tu kan...dari takda kan..semalam ena sbeen ajar syawal funa flash card N kasi pegang pensil2 colour dier..




p/s : moga di beri keberkatan dan kesejahteraan hidup..moga di permudahkan urusan aku , en asbeen bersama anak2..

7 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

sayang mama nie

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

In shaa allah su semoga dipermudahkan urusan dlm mendidik anak2

Jue a.k.a Ibu 2F berkata...

insayallah teruskan usaha ..
dont give...
insayallah akan membuahkan hasilnya...
cuma lambat atau cepat tue je kita tak tahu...

Nad MamaZN berkata...

In shaa Allah
Syawal bijak sbnrnya...
In shaa Allah

IntaNBerliaN berkata...

InsyaAllah... itu adalah yg terbaik..!! a'aa mmg saya phm sbb dh jumpa syawal kan.. fokus betoi dkt game sampai xnk mkn...

sue, 20 minit bg ank2, dah dikira lama tau... jgn risau, bila sue n hubby betoi2 tekad, insyaAllah berjaya... jgn wujudkan alasan je... syawal ni cerdik orgnya...!

*bab free diapers tu kan, sue jgn risau.. lama2 mesti berjaya punya.. syawal budak pandai.. cuma kita ni je kne byk sabar.. jgn cari alasan..

mcm sue ni, saya tgk rajin usaha utk ank.. so, xyah "malu"jika org tegur... btw, dkt entry saya tu... org yg patut rasa "malu" adlah jika dia tak usaha.. x buat apa2 pun.. sue ni lain.. sue rajin... cuma nak perlu usaha lebih je....

Ibu Lala berkata...

Moga dipermudahkan semuanya.

Cute Mum berkata...

bila tengok syawal belajar. teringat dah lama tak ajar dania kat rumah.. sebab busy jaga sara.. cuma bila sara tido awal dapatlah layan dania belajar..

kalau syawal suka main game kat hp.. cuba download game yang belajar je.. macam dania belajar tulis abc n nombor kat ipad die..

sebab bila terus tarik game hp n belajar takut die tak boleh fokus.. at lease die main game yang belajar.. dan benda tue lebih menarik dari menghadap buku je..

ini cuma pandangan uyun jerlah..