Yang DiSaYAngi

Jumaat, 6 Disember 2013

Cara Keluarkan Kahak Bayi | Rawatan Stim dan Teknik Tepukan Percussion - alhamdulillah berhasil pada izz

Salam jumaat kengkawan..

pagi ni nak bercerita pasai izz di malam khamis hari rabu...

aku dok la usha Fb sekali aku nampak si FALSYA MAK TANG


terus aku bangun dari katil terus aku amik bottle steam sterilizer little bean yang banyak berjasa dari zaman syawal..membawa ke izz sekarang...pastu aku dok terfikir mana la mak aku simpan minyak habbatus sauda yang dier beli waktu kat mekkah tu...puas aku menyelongkar dapur baru jumpe...tersorok benar mak aku simpan ni tau....

mmg lately ni izz asik selesema...tp jenis yang tak teruk waktu dier kena Neb dolu...

ni kire bukan yang kuar mokus bagai la..yang kuning2 hijau tu...hingus izz pon jenis yang jernih...tp aku still nak buat jugak untuk izz...aku nak tgk berhasil atau tak...



ni la rupanya dalam bottle steam sterilizer little bean ni...
nampak minyak habbatus sauda...aku taruk 1 penutup botol kecik minyak tu...

aku dah siap2 kan izz..sekali en asbeen tanya nak buat apa...
aku cakap la..
"nak G perang..tolong saya...saya nak perang ni.."

en asbeen macam biasa bila aku berkias dier mula blur..kikikikikiki...

sekali bila aku dah on steam tu...air pon dah mula menggelegak N kuar wap...mula aku hadapkan muka izz kat depan bottle steam ni...dengan secara izz meniarap kat peha aku...paham tak...korang paham kan..kikikikikikikik...

bila dah makin banyak wap naik ke muka dier...mau tak melalak..tu yang aku kata aku nak G perang tu..berperang dengan kelincahan izz ni..en asbeen tolong jugak la bila aku tak dapat nak handle izz ni..

meraung macam kena pukul tu..ada la dalam 20minit aku buat....bila steam bottle tu dah berenti..aku rilex jap..pastu aku buat balik....

ni la muka izz..bukan takat hingus kat hidung tu...taik mata kat mata izz pon kuar...aku PK dier panas dalam sebab mmg nampak lately ni izz selaloo bertaik mata...

nampak muka dier penuh ngan minak habbatus sauda N hingus jernih kuar kat hidung...

tgk tu...

lepas tu aku cuci muka dier...

alhamdulillah...

nampak muka izz bersih sikit dari tadi...

so far sampai la pagi esoknyer nak G taska pon tak nampak sangat hingus tu nak kuar..nak kuar pon malu2...tp malam tu buat lagi...

alhamdulillah nampak hasil dier...walaupun tak kuar selambak sekilo kuning2 tu kan...sebab sebelom tu pon aku dah banyak bagi izz ubat selesema N ubat titis hidung...insyallah malam ni nak buat lagi....


so far nampak dah tak teruk dah...lepas ni kalo izz selesema terus boleh la aku try cara ni...TQ pada http://littlemamadiary.com

atas cara yang dier shared kat blog tu..alhamdulillah...

8 ulasan:

Nad MamaZN berkata...

Ada gak terbaca pasal kaedah ni. Bila izz berjaya maknanya bleh la kot try pasni.. Tp guna rice cooker je la.. Takyah dah bwk p klinik. Duit 1 hal, ksian budak la dpt ubat mcm2. Padahal ada cara yg free kan? :)

Ps: entry zalora tu dia emel aritu tanya nk buat ke tak

Rizziela berkata...

boleh buat gak untuk anak2 yg sekarang ni mcm ada kahak balik..

Risau kalau tiba musim2 sejuk ni..anak2 dah la semuanya ada asma.

Zura@Iwan berkata...

aha..
penah tbaca info cara rwtan selsema ni..
dulu penah try..
tp tu la..bila budak2 meraung ni..mak aii..kesian plak kan.

Mia Liana berkata...

wahhh bagusnya cara ni.. boleh dicuba nanti..

Tanpa Nama berkata...

Nak cuba jgkkkk...ank batuk dh mcn org tua..mudah2an brhasil..

Tanpa Nama berkata...

Salam..untuk new born bleh tak?x la nb sgt...2bulan

NURUL AFIQAH berkata...

Tq atas perkongsian.

Jemput baca entri terbaru sy http://vitaminfiqah.blogspot.com/2015/08/assalamualaikum.html

adminBeautysihat berkata...

nice sharing, teknik ni mmg berkesan cuma kena kuatkn hati,
selain tu bagi minyak bawang putih bubuh kat dada n belakang serta tapk kaki..