Yang DiSaYAngi

Jumaat, 27 Disember 2013

Izz Dani Aqlan High Fever

Salam jumaat kengkawan..
arini hari jumaat penghulu segala hari...alhamdulillah masih kuat untuk bekerja walaupun mata ni agak berat untuk di bukak kan...


petamng tu aku ke klinik dolu...klinik bukak 2pm..so sempat la aku lunch dolu...izz mmg totally flat abis..di pangkuan saja...sedih tgk dier..merah2 dah muka dier...

sampai je kat klinik terus beratoq tunggu amik nombor...ramai sudah org kat klinik kesihatan tu...sesampai je kat kaunter , daftar semua bagai..sekali nurse kat kaunter triage tu suruh aku G kat kaunter depan bilik doc tu check temp izz..ok la..aku G sekali...G nurse tu check...nurse otai ni...terus marah2 menjerit...sore dah la macam petir..marahkan aku...siap bertanya...

nurse : ehhh ni dah tinggi suhu ni 40c...last bagi ubat apa..???
aku : last bagi PCM 5ml pukul 7.15am...patut bagi balik 1.15pm....
nurse : dah tu asal tak kasi balik...ni panas sangat ni..boleh kena tarik ni..
aku : mana la saya tahu suhu dier berapa,..saya keje..saya bawak G opis..tapi kat opis saya jaga dier...mandi bagai semua...dah saya datang klinik puul 1pm..tak la saya bagi ubat..(sudah amarah dalam hati)
nurse : ehh tak boleh ni..kena masuk ubat bontot ni..kejap carik doc...nape la tak jaga anak elok2...(sambil jalan G carik doc kat bilik doc)

aku dah mula menyirap ni...dah kembang kempis dah hidung aku..dengan malu org lain semua tumpu pada aku N en asbeen yang elok berdiri kat kaunter tu...gaya pandangan dorang macam beranggapan aku tak reti jaga anak..sampai sakit gitoo...

tak sekarang perlu ke nurse otai tu nak menjerit sore macam petir tu nak marah2 cakap gitoo...cakap la elok2 n pelan2 sudah...ni saja je nak meninggikan sore sampai semua pandnag aku...en asbeen tau aku dah mula berasap hidung ni./...di sabarnyer aku dengan pagang tangan aku...sambil mata bagi signal supaya bersabar...

soalan aku kat sini..aku ni org luar, pelanggan ko..tak boleh ke cakap elok2 ngan aku walaupun kalo ko rasa aku salah..aku menyirap sudah ni....mengenangkan anak yg merengek je aku sabarkan hati...terus G kat prosedur 22 masukkan ubat montot PCM 125mg n mandikan izz dengan air paip kat situ..menjerit n meraung tu tak yah kata apa la..mmg sebati untuk budak2 tecik bila demam kan....

settle je...tunggu nombor sampai di panggil..

muka budak tak pakai suar..pampres saja...
mmg flat abis izz tu...ngantok bagai semua...pakej la tu...


tido di ribaan je...takmo lepas2 dari aku...dengan en asbeen pon tak mo...

masuk je jumpe doc..doc check temp...turun sikit la sebab baru lepas mandikan...
39.4c...tapi still kena pantau N wajib bagi ubat ikut waktu..itu wajib..baik doc saya turuti...
kat sini doc saya suke...nurse..hempeh...rasa nak lempang je...

pastu aku ada la tanya dos pasai cacing tu..kata doc
"so far kalo dier tido gitooo...tak semestinya cacing..lagipon puan dah bagi ubat cacing...so itu bukan penyebab la...lagi satu pasai bung angin busuk tu...even kalo org yg sihat pon boleh kuarkan bau dari yg biasa jugak..ini semua sebab permakanan..mungkin anak puan ada makan something yg kurang elok la...tp tak pe..still pantau la..jgn risau pasai cacing..lambat bagi at least bagi, tak pe...bukan effectnya tu..."

so tak la aku risau sangat...posisi tido tenggeng tu kan mmg dah tekenan dek ibu kan...waktu pregnantkan dier..syawal pon sama...

lepas tu amik la ubat 3 serangkai tu...batuk+selesema+demam...selamat....

aku amik time slip kat kaunter nurse amik temp tadi pon muka ketat je nurse tu...adoi ringannyer tangan aku ni...nasib baik la en asbeen geliga sikit...dier suruh aku g amik ubat kat farmasi..dier settlekan time slip ni...so tak da aku jumpe nurse otai tu kan...TQ en asbeen paham binikmu ini...

sampai je umah settle G klinik amik syawal sekali..
hujan lebat semalam...

balik mandikan izz, bagi ubat N tido..alhamdulillah lena dier tido..lama la jugak 
izz tido..sampai la abg dier kejutkan dier kat buai tu..

"adik wake up adik...wake up/.."

aku cakap ngan syawal jgn kaco adik...dier kaco jugak...mmmm...
 pukul 6.30pm aku mandikan izz lagi..meraung la dier..si abg tu gelakkan dier pulok...

sampai aku call en asbeen, aku tak dapat settlekan keje umah sebab izz asik nak melekat je..nasib la en asbeen paham...dier yg settlekan keje umah lepas balik keje..

aku hanya mandikan anak2...

malam tu...panas masih tak surut...
hammmmikkkk...still tinggi..terus en asbeen turun bawah blok amik daun bunga raya nak lumur lendir kat izz...

en asbeen naik je...dier tumbuk2 daun tu..malas nak ramas katanya..kikikikkikiki//
ni la hasilnya

 amboi kemain macam tumbuk sambal belacan kan,...

terus en asbeen amik izz dari aku n mandi ngan en asbeen..en asbeen ni mandi lama...mmg berendam lama la izz ngan en asbeen..meraung je la aku dengar..so boleh la aku rehat...alhamdulillah syawal behave sangat buat hal sendiri di kala adik tengah tak sihat kan.....


settle je en asbeen terus lumurkan izz dengan daun bunga raya ni..tapi tak lama sebab izz rimas..dah besar kan dier..dah pandai rimas...pukul 10pm aku mandikan sekali lagi sambil kuarkan daun2 yang melekat kat badan tu..lepas tu aku lumur dengan air asam jawa..alhamdulillah makan ubat pon dah settle...

sampai malam tadi..so far tido lena la jugak si izz,...tp merengek jugak bila aku lumur air asam jawa kat badan n kepala...

alhamdulillah pagi ni dah surut demam n panas dier.. 36.8c...alhamdulillah..tp aku tak bawak G taska takut cikgu tak bagi pulok makan ubat..(walaupun depan kiter dier kata bagi kan...)biar la dier rehat secukupnya di bawah pantauan maktok dier..aku lebey percaya n selamat bila izz dengan maktok...

pagi tadi bangun pon terus poo poo...alhamdulillah dari buang angin busuk sangat tu...poo poo jugak akhirnya...alhamdulillah....



p/s : 1st time terasa izz igh fever paling teruk setakat ni


13 ulasan:

Cik Jue berkata...

malas komen pasal nurse..sebab konon2 nak tunjuk pandai dlm masa g sama menyakitkan hati kita...

kesian izz...moga izz kembali ok mcm biasa lepas nie..jangan deman teruk2 lagi leopas nie ye..kesian ib

Iela Fazielah berkata...

aduhai... sian izz... nurse skrg ni xmcm nurse dulu... xpe la..sbar ye.. cuma ila pun nak share pengalaman sikit.. anak demam, kalau panas mcm ni biasanyer mmg ila spare supp yg msuk ikut bontot tu..n supp tu kena simpan dlm peti sejuk tau. kalau bg PCM, kena bg every 4jam... mmg risau kalau anak tarik....take care ye...

izan mama mia berkata...

kesiannya izz dan mak nya juga..n pada nurse tuu...tua ke muda...nurse tuu sbb yg banyak bising n sore kuat..nurse agak berumur..hihi...abaikan saja pasal nurse tuu

yg penting awak dh buat yg terbaik untuk anak awak n mg mg dia kebah dr dmm... jgn sedey yer esok lusa cuti boleh ddk dengan izz...mg cpt lega dmm nya

Fiza Rahman berkata...

Kuangajo tau nurse tu. Mcm lah tak bley ckp elok2. Suka suki ckp kita tak pandai jaga anak pulok. Aku pon sentap wei.

Sian izz. Demam nak besar kot. GWS izz.

MamaFarah berkata...

teruknya nurse tu..kalo akak dah menyirap kat situ jugak..kepala otak dia suka2 kata kita tak jaga anak elok2..kalo kita x jaga anak dah tentu kita letak dia kat taska demam2 tu..mendidih je akak baca sue..

semoga cepat sihat ye izz...tak mo wat ibu ngan abah risau tau..sian abg x de kawan nak main..

dalila berkata...

siannya izz..
ko gi klinik mana sue?p9?kalau sana tu aku xheran la..nurse memang kerek2..aku pun penah kena mase peknen dulu..;(
hahaha..ketawa aku tgk daun bunga raya yang laki ko tumbuk..
~macam sambal belacan..hahaha..

Rizziela berkata...

Tingginyer demam sampai 40

semoga cepat sembuh yer sayang

:: Cik Viva :: berkata...

Siannnya kat dia..smga cepat sihat ye..

ch@ berkata...

smg Izz lekas sembuh, rasanya baru je ko tulis entry Izz demam hari tu. anak nak membesarkan, menguji tahap antibodi dia. get well soon Iz.

smg ibu Izz terus tabah.

Nad MamaZN berkata...

Gws izz!
Sedey tgk izz melepek gini
Sue, tabah k!

Shima Salleh berkata...

huiiii mmg tinggi sgt tuh suhunya!

Sya Nadia berkata...

kesiannya dia..nurse tu xpatot btol la nak mrh2..org dah la risau pasal anak..

IntaNBerliaN berkata...

adehhhh sakit hati plak baca psl nurse tu...!