Yang DiSaYAngi

Khamis, 12 Disember 2013

Syawal Yang Mula Banyak Mulut

Salam Khamis  kengkawan...

ni nak citer rentatan dari kisah yang aku up malam tadi...

ni bukan kisah aku..tp kisah si pemilik blog http://saatakukaupilih.blogspot.com

lepas aku baca je...aku minta en asbeen bacakan...N aku keluar G kat syawal yang sebok dengan hi5 dier...sekali tu bila aku cuba praktik kan...mmg menjadi..yela...

bila aku berinteraksi dengan syawal tgk TV...dier pon sama ikut aku..aku menyanyi, dier menyanyi, aku menari...dier menari...mmg dier suke sangat dengan cara tu..bila aku makan ngan dier...aku cakap la..

"syawal jom makan...jom baca doa.."

terus dier angkat tangan baca doa...so far alhamdulillah banyak yang syawal makan, bila aku layan dier...

malam tadi syawal sangat rajin...
bila aku cuba minta dier kemaskan semua barang mainan dier...aku cuma arahkan kat mana barang tu dier patut letak...aku juz tunjuk kat mana barang tu dier patut letak...alhamdulillah syawal ikut N letak semua mainan dier kat dalam bekas mainan dier..kete2 dier semua dier susun kat tempat letak kete dier...buku2 pon sama , dier susun kat tempat mana dier mula amik....mmg lambat nak tunggu abis semua...sebab dier amik satu2..tp aku tetap sabar..tu yg aku bangga ngan diri aku...aku boleh sabar tunggu abis semua dier kemas..yang best kat sini, setiap kali die kemas satu2 barang aku akan cakap kat dier...
"gud job syawal, pandai syawal, bijak syawal, baik syawal...terima kasih syawal..thank you...ya allah bagus la awak ni syawal.."

lepas dier akan balas balik semua yang aku cakap..cumanya dier ubah nama syawal ke nama ibu saja...

aku cakap ngan dier g panggil abah tunjuk dier dah siap kemas ruang tamu...

bila dier panggil abah...
"abah...cantikk....."

aku cakap la kat abah dier, yang dier kemas ruang tamu ni...
abah dier thumb up kat syawal...lepas tu aku cakap ngan syawal..

"syawal, jom tolong ibu sidai baju boleh...


tak di sangka...

"boleh........ibuuu.."

haa...ko nak dengar dier cakap lebey dari 2 patah perkataan 3 tahun setengah aku menunggu..alhamdulillah kesabaran aku tercapai dengan semua perkembangan syawal ni...

bila aku bawak bakul yang penuh dengan baju bajan tu, dier tolong pegang jugak sebelah bakul tu..siap kasi satu persatu baju kat aku...siap kata..

"anymore ibuuu...."

kat mana la dier tau perkataan ibu...yang aku tau aku bila minta baju kat dier aku akan kata..
"syawal..lagi..baju.."

setiap kali aku amik baju dari syawal la, setiap kali tu jugak la mulut aku akan puji pujian pada dier..suke sangat dier...

ada sekali dier amik baju kasi kat aku...lepas tu stokin abah dier jatuh  kat lantai..boleh tutup mulut sambil kata...
"opsss....sowiii..ibuu..."

hohohohohoohohohooho..jemah bangga....
dier dengan family mmg akan dengar dier bersuara gitoo...cer kalo org dier tak kenai..kalo org kasi salam..mmg langsung tak dengar dier kata pe...tp mulut terkumat kamit..kkikikikikikik..malu ko..macam ibu dier...puuii......perasan ibu kan...



mmg nampak hasil bila kiter ada kesabaran yg tinggi bila minta bantuan anak2 ni..alhamdulillah aku mencapai KPI..kakakakkakak....

banyak benda lagi aku akan praktikkan dari 10 Tips berguna dari Child Psychiatrist (pakar mental kanak-kanak)  tu...insyallah aku akan cuba....


tapi ada satu yang aku nak atasi..iaitu syawal suke pukul aku ngan abah dier..mungkin jugak kami bertegas dengan dier..atau erti kata lain, marah pada dier N lepas tu mesti dier pukul kami balik..bila kami kata
"no..no..no..syawal pukul..tak baik tau pukul ibu abah...jgn buat tau.."

lepas tu dier mula memberontak...puas nasihat..akhirnya kena pujuk N pelok sambil nasihat..lepas dier ok la tak pukul...

korang tau camne nak atasi...

13 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

hehehe nanti jadi budak bijak

Jue a.k.a Ibu 2F berkata...

bagus syawal...
acik jue tumpang gembira...
jue pun baca dan kongsi kat cik poji...
moga kita semua dapat mempratikan kepada anak2 kita...

Gieyana berkata...

Nureen pong kdg2 pukul me blik but aq buat2 merajuk n in the end dua mai pujuk..mmg kena always positive dhn anak2 kn..:)

aanie berkata...

kalo adam lak suka cubit2...

mmg kena byk2 bersabar dan berdoa la sue...

IntaNBerliaN berkata...

bagus sue..!!

mmg ni lah yang seeloknya.. libatkan diri kita dengan anak2... tu salah satu cara yg saya buat.. sbb tu si alisha n aqilah, kalau saya lipat baju, dorang pun sibuk, kalau saya nak bersiang dorang pun sibuk.. pakat2 berebut 2 beradik nak tolong.. sampai kene bahagi 2, kalau tak, adalah mengamuk mana sorag.. hihii

eima berkata...

mmg kena puji anaka2 .. klu tak diorg mmg keras cam ne kite keras ngan diorg

Falsya berkata...

Syawal gud boy..suke aunty sya tau..hehe

dalila berkata...

aku sokong puji pujian tu..aku ada pernah terbaca klu ank jenis (sori 2 say) tak dengar kata,bila die ngamuk,pegi kat die, peluk n cakap lembut2 dgn penuh ksh syg sambil gosok2 dada n explain apa yg kite nak die wat..
satu lg, ms anak tidur amalkan selawat 3x, ayat kursi, 3Qul,hembus kat ubun anak sambil gosok badan die n sebut nama die..cakap ape yg kita nak dia wat..doa byk2..in sha Allah (ingatkan diri sendiri jgk aku ni)

dela berkata...

best kan tgok gelagat anak2 ni.. :)

Azura Aziz berkata...

hehe.. budak2 dh membesar mmg camtu kan .. Sue, bole order syampoo tu dr kita.. nnt kita tag kat IG ekk ;)

Nad MamaZN berkata...

Gud job syawal! :)

lizz berkata...

memang anak-annak ni kena puji bagi dia bersemangat dan memang kena banyak bersabar dalam mendidik dierangkan...

izan mama mia berkata...

bagus syawal...
dapat bayangkan betapa gembiranya seorang ibu melihat perkembangan terkini tentang anaknya..tahniah