Yang DiSaYAngi

Khamis, 23 Januari 2014

Cabaran menjadi seorang ibu

Sekarang dah ada kat umah atas katil...sampai je dlm kete lps jumpe doc izz nak.susu..aku tak nak la bg takut muntah..naya cek..tp dier nak gak..ikutkan je la...elok keluar dari kete...muntah abis semua kuar susu minum td...dalam hati dok pk..banyak gak susu aku..kikikikiki..

Tunggu lif..kat lobi muntah sampai keluar kot hidung..dalam lif pon muntah jugak..keluar lif pon sama..lepas tu masuk umah aku terus tukar baju..letak izz kat ruang tamu...lepas tu muntah jugak..lepas tu kasi la ubat..pon sama jugak..mak aku.suruh tidokan..aku tidokan atas katil x mau..tak mau la masuk buai..nak jugak..ikutkan suraya..masukkan..pon muntah dalam buai...

Tukar kain buai...lepas tu muntah lg..mmmmm...skit otak jap...bermandikan muntah selama 3jam ni..alahai....lepas tu aku dah blank..aku bring n letak dier kat lengan..sambil tgn ni laju call en asbeen..nak tau camne..

Td g klinik...doc kata masuk angin..sebab dier check paru2 n janyung semua ok..dier tekan perut..mcm bergelodak la sikit..so dier bg la ubat tahan muntah n angin n ors..aku buat ors..dier tau bukan air suam biasa..takmo minum..aku dah agak dah..minum air suam biasa pon susah kan..ni nak la minum air suam..tp, 10min je bertahan n lepas tu seperti biasa..muntah..

Ni pon tidoq kejap..lepas merengek..mmm air nak minum..tp lepas tu muntah..abah dier bg makan..tkmo...mmm

Ni egat nak g hosp..tgk camne..takut kena drip je..banyak air kuarkan...kesian kat abah dier la berkejar..kejap g opis..lepas tu blk umah pulok...nak g hosp..mmmm..nak kata slh mkn..semalam mkn nasi lauk kicap n telor je..mmm entah la..

Dugaankan menjadi seorang ibu kn kuatkan..

Tp aku bengang gak bila schoolmate aku yg aku sekolah dari form1-3 kat sini.
Ari isnin aku terjumpe kat klinik bwk syawal x sihat tu kan.lepas tu die tanya datang sape sakit..aku cakap la syawal..sekali dier boleh balas kat aku..
"anak ko ni aku selaloo sgt sakit..asik tak elok..kejap baik yg tu..lepas yg ni pulok sakit"

Ko rasa x apa yg aku rasa..gaya dier cakap mcm aku ni x reti jaga anak..tak reti jaga kesihayan anak, tak reti jaga kebersihan anak..ko dah mengapa..aku susahkan ko ke anak2 aku x sihat..aku mibta ke semua ni berlaku..aku minta ke anak2 tak sihat..sakit ni penghapus dosa2 kecil tau..aku menyirap je dengar..malas aku nak layan aku blah..

Dah allah nak uji aku dengan ujian kecil ni..yg ko bising2 pe hal..abak aku aaik tak sihat..anak aku tak sihat melawan untuk naikkan imunisasi dalam badan..

Aku sedih weii cara dier cakap..bagaikan aku ni bukan layak menjadi seorang ibu..sebab anak aku asik sakit...

Jap lagi la nak bawak izz g hosp..teruk sgt dah aku tgk..aku pon satu badan bau muntah..minum je muntah..

10 ulasan:

Mama Idlan Irsyad berkata...

sabar la sue.. dugaan ibu mmg kuat..

Ibu Lala berkata...

Memang sakit sgt ht klw org cakap camtu. Dah anak nk skt nk wat camne. Bukan kita mintak ank kita sakit pun. Cakap ikut sedap mulut je.

Adat la ada anak anak kecik ni. Ank akk pun selalu mcm tu dulu. Makin besar lama lama hilang la.

Rizziela berkata...

Sama dengan anak kembar saya si abang tu...muntah semalam lebih dari 10x sampai keluar air kosong ajer... dah g hospital..bg air garam ajer.. ni dah stop muntah..dah cirit birit plak..pening dok pikir ni

Fiza Rahman berkata...

Rasa nak bagi penampor jer kat kawan ko tu noks. Mulut tak cover. Dia ada anak tak?

Siannya izz. Klo muntah berlarutan bawa gi spital lah sue. Takut dehydrate. GWS izz.

Gieyana berkata...

sian anak ko..dugaan utk hang nih psl dorang often x sihat..gws k..

Nad MamaZN berkata...

Allah... Sebak rasa
Sue, sabar byk2 ye...
Tak elok kawan sue tu ckp camtu
Dh la time tu kita susah ati syawal sakit
Dia tambahkan stress lg plak dgn kata2 camtu..
Sabar byk2

Kadang tu
Ada sebab kenapa time tu plak sue jumpa dia, time tu plak dia ckp camtu
Sbb nya Allah dh tentukan cmtu
Nak tgk masih byk sabar lagi atau tak diri kita ni..
Ternyata la sue mmg kuat. Masih mampu sabar. Klu org lain mau dah kena balas balik dah tu...

In shaa Allah, berkat kesabaran ada ganjarannya nnt..
Xtau nak tolong cemane, kata2 ni je la kot harap dpt kuatkan semangat...

Sabar k

Zura@Iwan berkata...

sabar sue..
anggap semua ni ujian dr Allah
nk bg antibodi izz kuat tu

biasa la mulut org kan,
sy pn penah dgr ayat cm tu gkk
seolah2 dia bgga sbb ank2 dia ssh nk sakit kan? masing2 habuan..dia doakan kn lebih afdal..

sue irfan penah gk dulu warded, tp sbb cirit birit, then dia muntah..yg prob tu, sbb kita masuk ubat..dia muntah..tu psl, tk mujarab la ubat kan, masa tu irfan baru umor bbrapa bulan je sue..at last, km tpksa gk bw g spetal, doc drip then kena la tahan bbrapa ari..alhamdulillah makin pulih lepas tu..

buat mana yg terbaik utk anak sue..

eima berkata...

get well soon izz... br nk bambam sikit dah sakit pulak .. alahai sian die ..
biasa la tu tu sue ...sabarye ..tu la die tatau kelebihan kanak2 sakit die ... imun die bertambah kuat bila besar nanti sehat dan kuat .. tak mcm budak kecik yg jrg sakit bila sekali sakit teruk2 ... biarkan die ...

semua ni kerja Allah ...

IntaNBerliaN berkata...

Ya Allah.. saya yang baca pun rasa sedih.. sabar ye sue...

Cik Jue berkata...

dugaan seorang ibu...
hanya seorang ibu je yang memahami perasaan ibu yang lain...
dugaan dari ALLAH itu indah