Yang DiSaYAngi

Khamis, 13 Februari 2014

Hasil Check Up Syawal Semalam

Salam Khamis kengkawan....
pagi ni en asbeen hantar syawal N izz ke taska sebab aku sebok berkejar nak punch card pepagi ni sebab lepas hantar anak2 nak punch card kat tempat en asbeen pulok...kami mak pak ni berkejar sebab nak G dapat kan appointment untuk syawal di hospital...

alhamdulillah hasil aku call hospital putrajaya petang semalam...nak dapatkan confirmation lagi call lagi pagi td 6.40am ko aku ganggu deme..kikikikkiik...tak pe..plzz mesra pelanggan yee bila kaco kome pepagi yee..kikiki....so tak perlu la lelama kat hospital tu sebab amik appointment je dolu, tak terus jumpe doc pon...so tak perlu register sebab syawal N aku penah ada rekod kat hospital sini...kire aku penah bersalin ni so mudah la, tak perlu nak register bagaikan...terus je G kat klinik pediatrik B tu...terus minta appoitnment N tunjuk surat refer dari klinik kesihatan presint 9 tu...tak sampai lima minit dapat date N terus la kami balik...setengah jam je kat sana...ok la tu..
insyallah next appointment syawal lepas ni 
10.04.2014 - KHAMIS

alhamdulillah semalam aku pegi jugak check up untuk syawal berkaitan hal di 
entry yang penah up 2 hari lepas pasai syawal susah nak bergaul N perkembangan dier....so far semalam aku dah terjah klinik kesihatan sini...kalo nak terys refer hospital tak boleh jugak,,ken a G klinik biar klinik yg tgkkan lepas tu rasa perlu refer pada hospital, pihak klinik akan buat surat refer gini

tadaa.....lama surat refer gini tak bertandang pada aku kan...lama sungguh...zaman izz tak da pon...zaman syawal banyak la...


so apa citaaa syawal jumpe doc semalam...aku pon cerita dari A-Z apa yang aku rasa N alami selama bersama syawal...elok la time tu syawal meraung nak phone abah dier...tp doc kata bagi je...sebab doc nak tgk dier...so pada pandangan doc hanya dua...sama ada dier mmg mepunyai personality gitoo atau mungkin dier ada sindrom lain...tu mmg kena refer ngan pakar kanak2 pediatrik...tp dari penglihatan doc pada syawal, syawal boleh bersoal jawab dengan doc, cuma lebey pada bubble language la...tp aku kire tabik la ngan doc tu..kata doc kan...sekali aku tanya syawal N syawal jawab...doc paham apa yang syawal jawab N dier suruh aku tanya syawal soalan yang sama N dier nak dengar kalo jawapan syawal sama tak seperti yg dier dengar kali pertama tu walaupun dalam bubble language tu...ternyata apa yang doc dengar tu sama...aku hanya tanya syawal..."syawal...syawal belajar apa kat sekolah tadi...????????" tp yg aku dengar bubble language je la..tp aku tanya doc apa yang dier dengar...dier kata dier dengar syawal jawab...
"i dont know what i'm doing ibu.."

yang aku dengar tu hanaya ibu je kat belakang tu,yg lain tak dengar...
selain tu doc cakap ngan syawal...
"syawal...can you take my pen and you draw circle shape at this paper"
yang bestnya syawal paham pulok english language ni...dier amik pen dari doc n berenti main game N dier lukis bentuk bulat kat kertas tu...aku ngan en asbeen...nganga...terus en asbeen cakap ngan aku...
"tutup sikit mulut..masuk lalat..."

tergamam aku...billa syawal paham apa yang doc cakap N syawal buat apa yang doc minta dier buat...mmmm....kat rumah tak nak pulok dier buat gitooo....

tp doc kata syawal seorang yang smart sebab syawal mampu bertutur N paham akan bahasa inggeris....ok la tu....aku cakap la ngan doc...
"silap aribulan saya yang akan belajar english dengan syawal..saya pon terkial2..kikiki"
doc hanya gelak...sebab dier kata syawal bagus N syawal mampu bercakap dalam english language N syawal suke tgk kartoon dalam english version...tp doc minta kami kurangkan kartoon...more to XTVT macam main tanah liat, drawing, kolaj, macam2 la...banyakkan XTVT luar...
aku cakap la ngan doc yang kami mmg selaloo adakan XTVT luar pada syawal...

bila aku cakap ngan doc yang syawal jenis suke repeat apa yang org cakap...doc uji syawal lagi...
"syawal..look at me"
dier repeat apa yang doc kata...

bila aku cakap kat syawal...
"nama saya syawal yafiq.."
pon dier repeat jugak

so doc paham la....
so doc pon bagi surat refer gini


mmmm...aritu autisme...ni dyslexia pulok...tp yang aku paham dyslexia tu lepas pada benda2 yang terbalik..kasut terbalik...huruf atau nombor yang seakan sama N dier konfius..tu yg aku paham la...macam W dier egat M...macam 6 dier egat 9...gitoo..la...tp syawal mungkin tak kot....


so tunggu la appointment 10.04.2014 ni....tunggu la apa yang akan doc kata...insyallah moga syawal mmg semulajadi begitu....insyallah...aku ni sebagai ibu hanya mampu mancari jalan untuk yang terbaik pada anak2 ni kan...aku tak suke bila org selaloo PK yang jumpe pakar kanak2 ni mesti anak ko sakit apa la bagai....jumpe pakar ni untuk kiter sebagai ibu ni mendapat cara yang terbaik untuk mendidik anak dengan lebey baik lagi...aku tak suke dengan pandangan serong org pada mak pak bawak anak2 bawak jumpe pakar kanak2 ni...


p/s : moga ada sinar yang baik..hati ni agak lega dengan semua yang syawal tunjukkan pada doc semalam...ibu bangga ada anak seperti kamoo syawal.

12 ulasan:

Gieyana berkata...

Moga yg baik2 utk syawal. Speaking london u!

Nurzakiah Hanum berkata...

amin

mama ila berkata...

insyaallah..semuanya ok =)

NM03 berkata...

aku gelak wei bab laki kau soh katup mulot nnt masuk lalat. mesti keadaan ketika itu sangat melucukan

wow syawal... speaking omputesss

so lepas ni sila speaking ngan syawal la ye...

Zura@Iwan berkata...

inshaAllah
syawal baik2 sj sue..

sbb dia faham apa org ckp
siap speaking london taw
mybe dia dgn org lain dia mudah ikut
mybe dgn parents dia tk brp nk tunjuk..

syawal smart beb..betui apa doc tu ckp..ak pon nganga mcm ko bila syawal speaking london..haha..

lizz berkata...

moga semua ok..siap speaking london tu yang cmengujakan tu...

Falsya berkata...

InsyaAllah xde ape tuh sue..syawal nie bijak..jarang budak baya syawal boleh learn english cpt..boleh pahamn boleh bertutur in english..so pasnie sue kene bertutur ngan syawal in english..xpe la..sama2 belajar..gud boy syawal..clap3..;))))

Nad MamaZN berkata...

Tanjat ciknad syawal pandai speaking london rupanya! Bubble language syawal tu rupanya in english la ye?
Salute la kat syawal!

Zee Suhaini berkata...

bijak sebenarnya syawal ni sue..harap lepas 2,3 kali check-up okey la nanti..
rasanya tuk dyslexia ni ada kelas khusus su..ada tengok nona ari2 dah lupa kat mana..

IntaNBerliaN berkata...

tu saya cakap, syawal ni sbnarnya bijak...

tpkan, doktor tu ambik kos apa belajar dulu ek.. camne la dia blh phm bahasa "german" tu yer... hebat betoi..

kalau kita ibu2 ni mcm doc tu blh phm bhs "german" anak2 ni, algkah seronoknya...!!

Cik Jue berkata...

alhamdulilah...moga keputusan terbaik buat syawal...
kan jue dah cakap doktor akan dengar apa ibu cakap...
jangan risau ok...klu dyslexia pun insayallah dia pasti berjaya..
ramai org yg cerdikpandai kat luar sana dyslexia...
dyslexia nie bukan je tgk tulisan terbaik...tapi banyak lagi...
ketogori pun banyak...
ada yang teruk,sederhana dan sedikit...
farisyah pun tengah buat ujian dyslexia sekarang sebab tak boleh menulis dengar cantik...
kita sama2 usaha demi anak2 kita...
sue jangan risau....jue akan tolong mana yang termampu..just call insayallah jue kongsi apa yang jue tahu...


good job awal..
pandai speeking london ye...

Tanpa Nama berkata...

awal nnt ajar cik shima k.. what is ur name??!!