Yang DiSaYAngi

Rabu, 26 Februari 2014

Kerana Bahan Basah, Jemah terlepas waktu nak Berbekal

Arini bebudak opis bahan aku...sebab tak bawak bekal...
katanya..
"mentang2 gaji semalam, terus lupa nak bawak bekal.."

bengong demo kat opis ni tau...
ada sebab aku tak berbekal pagi ni, hanya pagi je aku bawak bekal...ini adalah kerana ni..
nampak susunan bertingkek-tingkek ni...

ni semua lauk-pauk bahan basah untuk yang dah siap di siang2 bagai, dah siap di cuci bersih, di buang segala benda asing dalam perut bahan basahan ni bagai, dah siap di potong cantik2 N dah siap2 masuk bekas N susun dalam freezer..

aku balik je umah semalam jam 5.30pm, bukak tudung, letak beg aku n anak2, lepas tu solat 5 min.. 5.40pm, amik semua barang yang di proses dalam peti ais, lepas tu tutup pintu, sebab ada yang sebok nak menolong jugakkan...terus la proses ni semua...ada ayam 2ekor, ikan 2 jenis, dagng siap potong2, sotong siap potong2 elok2, babat(perut lembuuntuk en asbeen)sayur2 siap masuk dalam bekas, capsium, kobis, halia, kunyit, segala mak nenek la siap aku settlekan jam 8.45pm..tu pon berenti solat maghrib sat 7.30pm..nak rehatkan kaki n pinggang..lupa aku nak bersilat kat lantai sambil duduk...ni berdiri depan sinki, penat aku....siap2 aku simpan pinggan mangkuk yg dah kering, masak nasik, kemas2 dapur...runsing aku tgk dapur selerak bagai, elok letak kat dalam cabinet, nampak cerah sikit sinki aku tu kan...

nasib baik jugak la en asbeen offer nak masak malam tadi, sebab aku kuar je dari dapur, nampak aku kepenatan, terus en asbeen tanya..
"dah siap..awak nak buat apa lagi....(sambil tgk dapur..clean N clear N terkejut tgk bertingkek-tingkek)"

aku balas
"ada lagi nak buat...nak amik gamba bekas ni.."

senyum saja en asbeen, sebab dier tau binik dier jemah+kepochi...settle tu macam biasa rutin, basuh baju, sidai baju, angkat baju kat ampaian, lipat baju, susun baju, iron baju sekolah syawal, kemas beg anak2, kemas ruang tamu...selesai, jam 10.45pm mandi, solat N makan...jam 11.10pm baru tido...


nampak sangat aku penat tak hengat aku bila masa aku tidoq...aku tau2 dah jam 3.40am aku tejaga aku tgk buaian izz kosong, seingat aku last B4 aku tidoq dier ada dalam buai..terus zass aku bangun..sekali rupanya sebelah aku...aku dok PK bila aku angkat dier bg susu..izz pon tidoq lena, tak minta susu..ke aku tak sedar..mmm...tidoq balik sedar jam 5.57am aku terdengar alarm en asbeen..aku bising kat en asbeen tak kejutkan aku...terus dier jawab...
"saya bagi HP kat awak...pastu awak angguk2...pastu saya tak tau awak tidoq balik..."

dok egat balik..bila masa en asbee bagi HP..nampak sgt aku tak sedar jugak..mmmm..terus zass nak bangun masak..tp en asbeen kata tak yah masak arini...terus suruh aku G mandi...

aku tgk lauk semalam ada lagi...aku panaskan N bawak bekal pagi ni...


adoi nampak sangat aku penat bertungkus lumus buat keje umah kan..mmmm....


p/s : nasib baik pagi ni rasa segar sikit.....

16 ulasan:

Masya berkata...

boleh bayangkan mcm mana penatnya.. sebab baca entry ni pun dah rasa tau... tp satu kepuasan rasanya kalau tgk rumah bersih.. xpe esok sue boleh masakkan ...bwk bekal..

Fiza Rahman berkata...

Memang penat wei mengerjakan barang² basah nih.

Falsya berkata...

hadeh jemah..yg membaca nie pun letih..apatah lg jemah...wonderibu..hehehe..

Ayu azmir berkata...

banyaknya lauk basah dia....

Zee Suhaini berkata...

ni la keje mak2 sue kan..
pegi pasar suka la memborong segala..balik umah tengok plastik terus penat..nak siang cuci tu yang amik masa..

Nad MamaZN berkata...

Haha..! Saje je officemate ni cari benda nak jd bahan kan.. Sabo je la

Rizziela berkata...

saya yg baca ni pun terasa penat :D

dalila berkata...

powernye..
ko penat sgt tu..
aku pun klu penat mmg xsedar hape..
=p

Nurzakiah Hanum berkata...

jemah2
haha

::NureeN:: berkata...

mmg full kan rutin kita bila blk keja...
perghhh
deme yg x d tempat kita bleh perli2 bagai plak yerr
hehe

mamabiey berkata...

baca ni pun dah boleh bayangkan betapa penatnya jemah

eima berkata...

tak pe la hari ni rehat je... esok start berbekal blk ..

Cho Zila berkata...

tuler wanitakan bukan mudah nak jadi wanitani.. ok gak suami membantu..ringanlah jugakan..

Mimi Azirah berkata...

Kt umah sy pun byk tipuware eskrem...memg khas smpan brg2 bsh la...cume tgl nk cri bekas yg sesuai utk brg2 kering mcm bwg cili kering n bla bla bla

Myra Jay berkata...

Letih besilat siapkan barang basah kot tu yg tidur tak sedar.. :)
Cantik kan bila bahan2 tersusun macam tu :D

IntaNBerliaN berkata...

siannya... dr entry ni mmg nmpk sue letih