Yang DiSaYAngi

Rabu, 19 Februari 2014

Respon Cucu2 bila Jumpe Maktok

Setelah 2 minggu  la jugak anak2 ni tak jumpe maktok dorang...
si syawal tu boleh pulok sebok dok memanggil2...ketuk2 bilik maktok yang tertutup rapat tu...
"maktok..maktok..maktok..."
si adik pon apa lagi menyebok la jugak..mengetok, ikut abg dier kan...


mana ada maktok sayang...maktok balik kampong jaga tok nek...
mak aku balik taiping umah makteh aku, jaga tok aku sebab makteh aku mengerjakan umrah selama 2minggu..start dari raya cina aritu la..kire last anak2 ni jumpe maktok dorang 29.01.2014 bersamaan hari rabu..tu la last..sebab lepas kami dah kluang, mak aku zass ke taiping...so selama mak kat sana pon, aku je la rajin call, tanya bila balik...windu ke..windu la jugak, tapi takmo cakap kat mak..kang dier kata aku poyo...hahhahahahhahaha...

tapi ayat yang lebey dier tanya bila 1st jawab soalan aku..
"nape tanya..ada org nak order kuih ke..??????????"

kuih sajoo di ingat maktok ni...mentang2 la sampai ke sana org call carik dier...
untung la...

so selepas selesai mak teh kerjakan umrah, dier balik hari ahad, so mak aku balik sini isnin malam, sampai putrajaya selasa pagi..so kekanak ni dapat jumpe semalam petang la...

bila aku bukak pintu umah, aku nampak kunci mak tersidai elok kat tempat kunci tu, so mmg tau la yg mak aku da balik...time tu mak aku baru lepas mandi...sekali maktok dorang ni keluar bilik air....aku pon panggil syawal N izz...
"awal, izz...maktokkkkk....maktok...."

syawal yang sebok dok simpan kasut dalam lemari...tetibe muka terkejut...terus berlarik...nampak je maktok...adoiii...korang tau dier buat apa...

dier menjerit sekuatnya..lepas tu dier berlarik pusing keliling rumah....adik pon ikut sekali jugak berlarik keliling rumah, berapa pusingan tarak tau....punya la excited sebab maktok balik ni...maktok ni dah gelak2 dah tgk dorang...maktok duduk je, terus semua datang panjat2 maktok..syawal la menjerit2..
"maktok..maktok..."

sambil gelak2..amboi suke...memasing semua cium pelok maktok....
 budak yang excited sangat bila nampak maktok balik semalam...


 aku cakap ngan mak aku..
"gini gaya nak terus duduk sungai petani..baru 2 minggu...cucu2 dah sebok menjerit suke jumpe maktok..."

suke la mak...lagi2 bila aku citer dorang suke ketok bilik mak...lagi la senyum lebey mokcik sowang ni...
punyer suke tak kire la syawal tu...mmmm...

selepas tu bermula episod bilik maktok di masuki dek kekanak kecik ni tau..suke la megikut maktok masuk bilik..bukan buat apa pon..saja duduk2..N punggahkan barang maktok..bilik maktok korang tu, carik barang pon tak jumpe..banyak sangat dah barang..kikikikiki...
budak yang suke bila pagi2 kuar dari bilik, G kat ruang tamu dapat menyendeng kat maktok, minta makan...ni la budaknya...cukup suke la pagi ni dapat main sepak bola ngan maktok..


alahai...

aku lak dok PK...ni kalo mak pindah ke sungai petani terus, mau la dok ingat selaloo anak2 ni kat maktok dorang kan

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alaah sian nya dorang ni kan.. kasih saying tok lagi kuat. apa lagi klu maktok blik sg petani raya leh la bergilir blik kampung

dalila berkata...

alololo..sygnye bdk 2org ni kat maktok die..

Cute Mum berkata...

biasabya budak dah biasa dengan org tue mesti akan cari2..
dania dgn mak aima memang takleh pisah...skrg lagi rajin tido sana..
pastue Sara pon dah pandai petang2 taknak balik rumah.. nak main rumah nenek dulu...
kalo nenek takder rumah. masing2 bosan..huhu

Nurzakiah Hanum berkata...

wujudnya kasih n sayang
great :)

Nad MamaZN berkata...

Sonok syawal n izz maktok dh balik =)

dalila berkata...

aku tag ko kat blog..nnt join ye..
hihihi

Falsya berkata...

Suks lewww tewww mak tok dh balik..rindu mak tok ye..