Yang DiSaYAngi

Selasa, 11 Februari 2014

Syawal Gen susah nak bergaul dengan org


Hati ni agak tenang sikit, lepas dah lunch+solat+tidoq kejap tadi.,....tp tak sesegar mana pon...otak ni berlegar2 cara untuk selesaikan...hanya keluhan yg dapat didengari..tp kalo mengeluh pon, tak selesai atau tiada inisiatif tiada guna kan...

jutaan terima kasih buat CIK JUE sebab ada bila jemah memerlukan...TQ jugak pada kengkawan yg lain yg amik berat N kepochi macam jemah jugak nak tau nape jemah selengge ni macam ni kan...

tak da la berat mana, tp melibatkan anak2 kiter sebagai ibu ni mula rasa keluh kesah bagai kan...

tak lain tak bukan mesti la perihal syawal yafiq yang makin bijak tu kan...
kalo korang perasan akan perkembangan dier...dier dah mula kenal banyak benda, car, bus, kete bomba, bird, cat, kapal terbang, ibu, abah, adik, maktok, nenek, tokwan, nak minum air, cheese, phone, kartoon...dan sebagainya..tak perlu nak list sgt la kan..perkembangan anak2 mesti la suke bila meningkat naik ke arah kebaikan kan...

siapa yang kenal syawal, syawal kan seorang yg amat2 susah nak bergaul dengan org...p alhamdulillah so far sejak masuk taska baru, dier mula nak bergaul, tp tu pon tunggu arahan dari ibu dier..kalo tak mmg tak la dier say hi atau apa saja kan....

alhamdulillah makin nampak progress syawal suke bercakap..walaupun bercakap sendiri..kadang dier bercakap jugak ngan mak pak dier...tp maap la syawal, mak pak awak ni tak berapa paham apa yg awak cakap...cepat sangat...tp kalo dengar betoi2 apa yg syawal cakap bahasa jerman dier...dier lebey kepada speaking english tau...tu semua penangan kartoon segala bagaikan...org kata anak2 ni belajar melalui kartoon yang dier tgk kan..itu la syawal..

alhamdulillah sujud syukur akan semua yang terjadi pada syawal...tp yang menggusarkan hati seorang ibu ni bila mana cikgu dier ada bagitau semalam waktu aku amik syawal n izz semalam kat taska...

cikgu2 : akak..maaf la tadi kami marah syawal..
aku : nape marah...dier buat apa je..
cikgu2 : tak la...kami jaga ramai budak kak...kami ajar semua tulis huruf..kami suruh dorang sambungkan huruf2 yang putus tu(kire macam abjad yg putus2 tu kiter sambungkan)...tp syawal macam khayal, berangan je dalam kelas kak...dier macam tak dengar apa yang kami cakap...kire dier macam dalam dunia dier je la..dier macam tgk atas bawah depan belakang..macam ada benda yang dier tgk berterbangan kat atas dier tu..tp dier buat jugak kak...tp lambat la...
aku : mmm....macam dalam citer hindustan tere zameen paar (ala yg aamir khan berlakon jadi cikgu kepada seorang budak yg deseleksia tu tak salah)...korang penah tgk...
cikgu2 : haa kak..kami tgk citer tu..kami nak kenai bebudak n handle bebudak, kami tgk citer tu la..penah tgk...

korang boleh paham akan kekusutan hati ini...penah sekali aku penah tgk syawal waktu aku amik dier petang..dier mmg tak perasan kehadiran aku...cikgu dier dah senyum2 dah...tgk aku..aku perati la apa yang syawal buat dalam kelas...tgk memang ramai bebudak dalam kelas tu main2 main sama2, bising2 macam2...tapi syawal aku nampak dier di tengah2 keramaian kekanak ni , dier sorang2 je....tgk TV..tu sekali...sekali tu aku nampak dier main sowang2.,..

ttd pagi aku ada tanya ngan cikgu dier...

aku : cikgu....syawal ada tak bergaul ngan org??????
cikgu : kurang la kak...ada tp kena tunggu kawan2 dier tegur baru dier nak tegur..tp dier lebey banyak buat hal sendiri...

aku hanya diam....sambil syawal meraung2 nak ikut aku...aku kalo pepagi bawak dier G break1st lepas tu aku hantar balik taska, menangis nak ikut...sama je tak bawakkan..nangis jugak...entah la...mula2 dolu tak...tp mmg dier menangis kejap je..aku kuar tu dah tak nangis dah...even aku terserampak ngan kengkawan aku pon kengkawan aku yg hantar anak pon kata syawal kejap je nangis, dah tak nangis dah...tp so far petang aku amik dier...mmg happy...siap salam, cium cikgu bagai tau...aku mmg agak rapat ngan cikgu2 syawal ni..so mmg aku akan tau keadaan syawal kat taska...

tp mmg aku perasan syawal lebey suke sendiri...aku tak tau nape bila aku tgk syawal ni , aku rasa dier seakan-akan terancam dengan izz, sebab bila izz datang sebelah dier, dier mesti akan tolak dik dier sampai jatuh..bila izz amik sesuatu barang, dier mesti rampas dr tangan izz...selain tu kalo dier nampak adik dier lalu je dekat ngan dier..dier mesti nak tolak adik dier, padahal adik dier tak datang pon kat dier...

nak aku kata syawal tak pandai nak pegang pensil atau menulis...aku rasa syawal dah ok...tp syawal sesejak ni aku tgk dari pemerhatian aku, dier suke pegang pensil atau pen banyak2 dalam tangan dier...tp tak menulis pon..juz pegang...semalam , malam aku cuba nak ajar dier menulis...dier terus kata...
"tak nak..tak nak.."

mmm...mana aku rasa tak serabut lagi...
dolu dier ada belajar semua ni tp stop kata en asbeen sebab cuti sekolah..ok fine...ni sekarang nak ajar balik dier tak mo pulok..dah sudah...tak bukak lagi buku tu, dier dah takmo takmo kan...mana aku tak susah hati...mmmm..siap membelakangi aku....aku cuba minta en asbeen bantu pon sama...

aku berfikiran aku nak jumpe pakar kanak2..cukup sekadar nak tahu pekembangan syawal...dolu ada jumpe sebab syawal lambat cakap...siap doc saspek syawal autisme...tp next check up doc kata syawal normal...next check up patut awal tahun lepas, tp kami memasing lupa..dah tertinggal...ni aku PK nak jumpe balik...jumpe pakar kanak2 bukan semata anak ni tak sihat kan...yg penting kiter sebagai ibu bapa ni ada inisiatif untuk pertingkatkan diri anak2...cukup la aku tak terbaik dalam diri..sebab aku tahu takat mana kehebatan dan kelemahan aku...aku tak cakap yg aku terrer dalam pembelajaran, sengal macam ni nak terrer...tp sekurang-kurangnya aku masih boleh di bimbing lagi la...tp sekurang-kurangnya aku nak la org yg aku sayang jadi lagi terbaik dari aku...pada waktu ni aku sedar akan kekusutan mak aku waktu besarkan aku...lagi pulok sowang2 kan...i tabik spring kat u la mak...

insyallah aku nak G esok kat klinik kesihatan N check up sikit N kalo boleh nak refer ngan pakar kanak2 kat hospital nnt...aku ni tak banyak duit...cukup la kat gomen je...nak swasta sana ni...tak mampu wei..nak tampung diri sendiri pon terkial-kial...insyallah..tgk la progress macam mana...

doakan lah kejayaan aku sebagai seorang ibu kengkawan..korang jugak seorang ibu, mesti akan paham akan kekusutan hati aku ni kan...


13 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

:(

lieyalatif berkata...

in sha Allah sue...takde ape tu...sue jgn risau2 key.... cube kurang kan aktivit tgk tv tu ke..tukar pada aktiviti bersame ..mcm melukis ke....buat biskut ke....pastu petang2 beriadah...biar di emain ngan kawan2 lain kat playground....ish lieya ni pun tak de pengalaman so tak tau sgt...tapi sue jgn risau...in sha Allah takde ape...

harap urusan sue di hospital dipermudahkan yeak...nanti update kami yeak...

eima berkata...

aku syawal ni normal la ... biasa la budak2 .. klu die teruk sgt mungkin boleh bimbang sesgt kot ... kadang tu budak2 ni diorg mmg ade kawan khayalan diorg ... bila makin besar makin kurang la imaginasi diorg tu .. tp untuk kepastian ko boleh rujuk kat klinik kerajaan atau waktu checkup bulanan diorg tu .... pi la bgtau misi masalah syawal ... suruh diorg refer pd doc ....


dont worry la ...

Iela Fazielah berkata...

akak pun xtau nak ckp pe.. pada akak perkembangan anak2 ni lain... irfan pun ada peel mcm ni..tp pd akak normal sbb syfqah dulu pun sama... teringat ms syfqah umor 3,4 thn...org belajar, dia sorang2 tgk tv... cikgu pun xleh nak paksa..tp bila cikgu tanya soalan boleh jwb... anak2 akak semua jenis kecik2 takut org, suka main sorang... tp bila dah msk umor 6-7 thn, baru pandai bergaul... akak rasa kamu xyah stress sgt... biasala... tp kalau kamu xsure, bwk jelah jumpa pakar... hilangkan kegusaran di hati

Cik Jue berkata...

jangan stress sue..
naluri seorang ibu itu kuat...
klu sue rasa ada yang tak kena bawklah refer doktor...
setiap org inginkan yang terbaik buat anaknya...

Zee Suhaini berkata...

jangan risau sangat sue..zee rasa syawal ni normal jer..lebih kurang jer ngan anak zee yang no.2 tu..dah 2tao tadika tapi tak bleh baca ngan ngenal huruf lagi..kalo baca pon dier macam menghafal tau..maybe ingat ape yang cikgu sebit tu yang boleh sebut..bezanya dier aktif la, suka berkawan..tapi tu sifat memasing..mungkin syawal jenis pendiam skit..

zee senang jer..try jangan push sangat dier tok belajar..cari kaedah lain..

Zura@Iwan berkata...

sue...
ak faham perasaan ko beb..

ak ni pon..irfan dia duk umah pgasuh..tp sejak ada sorang bdk tu yg dl pengasuh tu jaga dh tak duk ngan pgasuh tu..dia jd senyap..tk mau main...nk tgk tv jek kt rumah pgasuh tu..risau juga ak taw..

masa ada kwn tu..dia main jugak..riuh..kalau ak bw dia kt playground kan..dia tgk org main dl, br dia join..perlu jumpa pakar gk ka weh?

dl syawal masa sblm hntr gi sek, ko hntr pgasuh ke or nursery?


Nad MamaZN berkata...

Sebak plak rasa...
Ye la, kita sbg mak ni mmg ada sifat terlebih risau bila tgk anak2 lain sket kan..
Takpela, klu sue rasa gi jumpa pakar tu jalannya, cuba la pegi. Takde salahnya pun. Kita nak yg terbaik utk anak2 kan.. Lg elok dr tak ada inisiatif langsung ye tak. Takpe pegi je, takde rugi pun.

In shaa Allah syawal anak yg baik anak yg aktif. Takde apa yg perlu dirisaukan sgt, in shaa Allah..

Apapun, moga segala urusan sue dipermudahkan Allah... Kami doakan yg terbaik utk syawal

Cho Zila berkata...

ibu mana tak risaukan... anak tak suka makan pun ibu2 dah risau.. inikan pula perkembangan anak kitakan..
Pendapat akak samalah juga jumpalah doktor untuk mendapatkan pengesahan.. jangan bertangguh sebabnya lebih cepat lebih mudah untuk diketahui dan senang dirawat sekiranya ada..
kawan sepejabat akakni ada sorang anak yang dia cakap ada masalah... dan sebab ada duit pergi jumpa doktor swasta.. nampak perkembangannya lebih baik.. walaupun dulu masa dia berceritatu akak rasa normaller bagi kanak2kan.. tapi mungkin dengan bantuan doktor pakar kebolehannyer lebih terserlah...
Jangan tinggal teruskan berdoa tulus ikhlas memohon hanya pada Allah swt...

Tanpa Nama berkata...

takpa beb.. usaha lebih sikit .. bawak g jengjalan main kat taman yang ramai kekanak riang..bkn ko yang main.. ajak jog ke.. buat dulu yang rasakan perlu.kurangkan akviti tgok kartun...ajar buat kek pun ok .nanti aku tempah ngan syawal..hahahahh

Hanie(SHMA) berkata...

sabor je la yer. sekarang macam mana. dah bawa jumpa dokto ke

IntaNBerliaN berkata...

oo cite hindustan tu yer.. saya ada tengok.. tapi cerdik tau.. macam syawal la cerdik..

harap2 nanti appoiment bln 4 xda masalah pe2..

dalila berkata...

Sedey plak baca..sabar sue..bese la bdk2..ada masa2 die..ade masa die sk buat..ada ms die xsuka..mcm kite jgk..jgn paksa2..biar je dia wat apa yg die suke..ko ngan seben pantau je..danish pun kekdg suke main sorg2..kite tgk dr sudut positif..jgn pkir negatif..lek2 je yer..
*peace*