Yang DiSaYAngi

Isnin, 10 Mac 2014

Cara Keluarkan Kahak Bayi | Rawatan Stim dan Teknik Tepukan Percussion - alhamdulillah berhasil pada izz -PART 2

Aritu aku dah penah buat cara ni kat entry ni kan...
tp waktu tu tak la kuar mana pon mukus nya...tapi kali ni aku buat sekali lagi...start sabtu pagi lepas...sebab perancangan kami laki binik ni, egat nak bawak izz G klinik wangsa, dr nadir dan rakan2...doc ni femes dengan cara dier merawat kanak2...aku penah baca cerita dr nadir ni kat entry ni..
 
so aku bagi en asbeen baca,....en asbeen pon ok la kalo nak G...tp ari ahad la G...sebabnya doc nadir ni ada ari isnin_khamis N ahad...jumaat, sabtu cuti...dier ada kat klinik pon antara jam 9.00pagi-4.30petang...so tak sempat la aku nak running dari putrajaya ke sana kan...so tak pe la ari ahad je la...
 
tetibe en asbeen minta aku buat macam penah buat kat izz dolu rawatan stim dan tepukkan precussion ni kat izz..elok pulok izz bangun awal...terus la buat...
 
aku amik stemer bottle...masukkan air sikit N habbatus sauda 1 penutup kecik dalam air tadi N on kan suis...bila dah mula menggelegak N wap naik ke atas...terus en asbeen halakan muka izz ke wap tu N aku tepuk belakang dier dengan teknik tepukkan precussion ni...
 
alhamdulillah..aritu kuar jernih2 je...kali ni..ni hasilnya..
 
tada...hari pertama..sabtu lepas...
 
 

time ni dier dah tak nangis dah, tapi dier tak selesa, hingus, kahak semua keluar....dengan muka berpeluh2 kena wap kan...
 
terus en asbeen amik dier, N sedut lagi, yang tinggal sisa2 tu..menjerit la jugak..tp tak kuar banyak dah....so biarkan...petangnya buat lagi..satu hari 2x buat sabtu tu....
 
so bila tiba hari ahad, en asbeen kata..
"saya egat kiter tak yah G la klinik dr nadir tu, sebab saya tgk izz macam dah kurang bunyi kahak dalam batuk dier..lagipon paru2 dier tak bunyi whizzing la...kiter buat lagi teknik tu yee...tgk macam mana..."
 
so aku pon ok je la...kalo dah driver kata tak yah, aku nak kata apa kan,....
so buat la lagi ahad pagi tu...si izz nampak aku bawak kuar steamer bottle tu dah melalak dolu sampai rebah ke lantai...terus lembik lutut dik...kikikikkik
 
kali ni buat alhamdulillah dier tak meraung dah merengek je...dah tak melawan sangat...ok dah tu....
so ni hasil ahad pagi semalam...
nampak meleleh2 bagai tu kan...kikikikikikk...
mmmmm..selamat kan...

 
tgk tu....mukus2 tu kuar menjejeh laju je tau...
 
alhamdulillah nafas pon dah tak laju dah, tidoq malam pon batuk 2x je...lepas tu dengar batuk dier pon dah tak da sangat bunyi kahak, bunyi kering sikit, alhamdulillah izz boleh terima makan madu....
 
 
alhamdulillah izz makin sihat...
 
 
 
 
 

5 ulasan:

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ berkata...

kesian nya izz
mmg x selesa bernafas kalo selsema ni
jgn kn budak, kite org tua ni pun rimas

kekdah sue blh kita amalkn incase face wth same problem
tp Alhamdulillah, alya takde kena teruk2 lg..

biasa kalo selsema kite bakar bwg putih + minyak comor kat tapak kaki malam aje..

Nad MamaZN berkata...

alhamdulillah... moga izz beransur sehat..

Falsya berkata...

siannye izz..semoga cepat sembuh..

penah wat kat mek tembun tuh tp xjd..sbb suara die meruntun kalbu sgt smp nak pecah gegendang tinge mommy die..ahahaha

lieyalatif berkata...

bravo sue n hasben!!! bagus2....lieya penah tgk gak artikel pasal nie...mmg lagi bagus dari kite bagi ubat selsema tu....buat secara semula jadi mcm ni lagi baik sebenarnye....byk hingus keluar kan sue...mesti izz rase lapang sgt hidung tu.....lieya penah gak buat dulu....rase legaaaaa gile2 rongga hidung tu.....

IntaNBerliaN berkata...

mmg bagus teknik ni sue... bkn main lagi nampak hasil dia.. puas hati kan.. hihii