Yang DiSaYAngi

Rabu, 4 Jun 2014

budak bandar


Itu la kata org budak2 sekarang tak macam kiter waktu jadi budak2 dolu...aku siap buat krnologi kat en asbeen waktu breakfast ahad lepas..aku cakap ngan dier...

"abang, budak sekarang lebey duduk umah, tgk ipad, macam sekali muka masuk dalam ipad kan, main tab, lagi hebaakk dari kiter main HP...kiter tak sampai kat situ lagi, dorang dah laju ke depan kan...saya cuba nak buat kat anak2 saya, saya cuba takmo kasi dorang dengan semua ni...saya nak dorang lalui apa yang saya lalui dolo..main pasir bagai...."

en asbeen senyum N angguk..sebab dier pon nak macam tu...

bila jalan2 PD aritu..jarang2 haa bebudak ni dapat main pasir, main tanah, muka jakon abis tu main pasir, tanah bagai kan...korang tgk la...



korang tgk jakon tak abis dorang ni...punya la seronok main tanah kan..siap takmo pakai kasut..mmmm....siap muka gembira tu dapat main tanah...huray2 bagai...siap si syawal cakap kat ibu dier..
"ibu..tadaaa....syawal suke.."

eye ibu tahu kamoo suke syawal...nampak si izz tak berkasut..seronok kaki ayam yee...



korang tgk...sampai duduk atas tanah, siap nak baring tak menahan...apa egat pasir pantai kaa syawal...mmm...kena jegil mata ibu dier..baru bangun balik....mana boleh sayang, baring2, kotor baju tau...

ni la kan budak bandar, lahir kat putrajaya..bandar dalam taman kan...mana nak terdedah gini sangat...

aku dolu...sampai sekarang alhamdulillah masih ingat lagi apa yang aku main2 dolu...aku start kenai permainan waktu umo 6tahun main guli, gasing, umo 7-10tahun main tali lompat(kalo org kedah panggil zeropoint) hahahhaha...pastu main lumba larik..siap main collect2 duit guna buku kehadiran warna biru..pastu sape menang dapat hadiah dari collect sorang 20sen..korang tahu hadiah apa...sabun protex yang dah siap wrapping...hahahhaha..time tu femes sabun ni, baru keluar...pastu main ronder's...pastu dari bedong pindah sungai petani umo 10-12tahun main carom, main lumba larik, main police N three, one to jaga..police mati pencuri jaga..hahahhahha...12-14tahun tak mai pon sebab sekolah asrama agama kat baling...14-15tahun tukar sekolah, sekolah kat putrajaya...tp waktu tu, putrajaya tak ramai org , so kenai pon tang budak laki kawan2 adik aku..hahahhaha..main badminton je kami...kami duduk tingkat 7..balkoni mengadap court badminton kat bawah..saja kaco...amik tisu gumpul2 n basahkan  baling ke bawah..hahhaha..kena org bawah, menjerit , makin hamun la dorang..hahahhahah..tak pon kami guna telor...hahahha.mak aku asik bising, telor asik berkurangan..pastu kami buat tak tau je..alallalalallalalla....lepas tu 16-17tahun aku masuk sekolah asrama...amik SPM...tapi aktif kadet sekolah, koir N olahraga...18-20tahun aku masuk politeknik...21 tahun hingga kini aku la sekarang bekerja mencari duit..mmmmm...boleh buat kronologi kan aku main setiap permainan kan...sekarang ni aku suke main bowling, futsal, bola jaring...


korang bebudak sekarang macam kiter....mmmm entah 

8 ulasan:

Gieyana berkata...

Nnt cfm guling2 klau lm lg lepak kt tanah ni..:)

Shark Kay berkata...

heheh..
mmg rugi ler kalu jadi budak bandar nie..
xdek feel.

Nad MamaZN berkata...

xjumpa dah yg aktif main..banyak yg pasif dok depan gadget je hehe...

Iela Fazielah berkata...

wah...umor 21 thn dah keje..... bagu.. biasala..bdak bandar..... akak pun budak bndar tp dok kat mrh setinggan.... so..dpt rasa suasana kampung mcm kamu rasa.... kronologi kita sama la... cuma umor 15 thn akak pindah dok flat pulak... tp bab baling telur mcm ada sama sikit..tp akak xblng telur, Akak baling smapah...kiki....
tp seronok anak dpt rasa suasana kampung.. sib baik ada kmpg...tau

eB berkata...

nasib x guling2 atas pasir tuh ye...
eeeeee... cacing masuk kaki tau... he3...
kalo anak2 eB ntahla... aerish shah terjingkit2...
aed... mesti mandi pasir...
aerica... jerit nak dukung... ha3

eima berkata...

budak zaman la baik dok rumah je bg aku .. sbb kes jenayah byk sgt .. ridau plak aku nk biar fahim pi main kat luar cam aku dulu ... heeeee ngeri nk sebut .. biar la dok teperuk dlm rumah pun tak pe ..klu nk buat aktiviti luar di bwh jagaan parent tak pe

lieyalatif berkata...

tu laa beza dulu dan skarng kan sue.... kite sebagai parent mmg kene main peranan penting..teknologi kite layan, tapi dlm pada masa yg sama permainan dahulu kite dedahkan....

Cik Jue berkata...

aktifnya sue zaman sekolah

tuelah beza budak dulu ngan sekarang