Yang DiSaYAngi

Rabu, 4 Jun 2014

Cerita Di sebalik Temuduga Program pertukaran Belia Malaysia-Korea 2014

 

Salam Khamis kengkawan...
 
Alhamdulillah semalam dah settle untuk interview program ni...aku petang N en asbeen pagi...so far banyak la tips yang di beri...tp tu la bila masuk bilik panel tu..bertentangan pulok apa yang en asbeen cakap kan...tp tu la..lain panel, lain Tanya kan..
 
aku sampai kat bangunan JPA kat cyberjaya tu jam 2.00petang...
so far sempat la nak register bagai...duduk kejap dengar briefing bagai...tak lama 5min baru duduk...nama dah start di panggil..aku beranggapan nama aku lambat lagi panggil...sebab nama aku kan pangkal S...sebab aku dengar org lain semua nama pangkal M,N bagai kan..sekali last2 nama aku...SITI SURAYA ..hahahhah...giler kentang aku di panggil dolu, tak sangka...
 
masuk je ada 2 panel menanti...sowang laki, sowang pompuan...
 
so far ok la..tak strict sgt....siap cakap..
"kiter santai2 je...tak yah formal sangat"
 
so far mmg soalan yg general la di tanya kan...apa itu korea, pendapat dasar pandang ke timur, budaya korea, budaya Malaysia, kenapa nak ke korea, komen tentang korea,...macam2 la..
so far kiter tahu yg org korea ni mmg suke guna transport awam dari transport sendiri kan...suke berjalan kaki G keje bagai...di Tanya kalo kiter boleh ke buat macam tu...
 
aku balas..
"pada saya tak salah..sekurang-kurangnya boleh menyihatkan badan..berjalan kan penting untuk jantung kiter kan...saya di sini selaloo amalkan berjalan kaki..pada saya tak da masalah.."
 
dier boleh Tanya lagi..kalo aku dah merasa pengalamn di sini, kenapa nak merasa di sana pulok....aku jawab...
 
sebab di sini Malaysia, di sana korea,....di sini ada musim panas, musim hujan, di sana ada 4 musim..saya lahir di sini dan dah biasa cuaca di sini..andai kata saya di beri pilihan ke sana..saya terpaksa berjalan kaki...kiter G Negara org mesti la kiter kena berjalan kaki, nak tgk setiap inci, setiap pelusuk yg ada kat Negara org kan...kena pulok time tu musim, luruh, rezeki saya dapat winter..macam mana..lain kan dari Malaysia..sekurang-kurangnya saya ada pengalaman berjalan dalam musim yang lain...betul tak...????"
 
di angguk2 laju panel tu..hahhahah
 
 
so far aku boleh la jawab...tp yang mana gagap tu, gagap jugakkan... macam dier ada Tanya pasai GST, program transformasi Awam tu..macam2 la..
 
last sekali soalan yg di beri buat aku dok kata dalam hati...
"adoiiii kena pulok benda alah ni..."
 
soalannya..
"andaikata awak di sana...dan anggap la saya org korea di sana n saya ingin saksikan budaya yang kamu bawa dari Malaysia...saya ingin tahu tentang budaya Malaysia...boleh awak persembahkan pada saya??"
 
kire dier nak kite buat pemsembahan kat depan dier..kire macam malam kebudayaan di sana la....gilo...di beri masa 5 minit..nak buat secara berkumpulan atau individu...budak sebelah aku tu dah pandang2 aku Tanya nak buat apa...
 
sekali akak ni Tanya..
"kalo saya nak ketengahkan tentang budaya makanan kiter boleh???"
 
kata panel tu
"awak ada ke semua bahan untuk menunjukkan budaya makanan Malaysia tu...tak da kan..anggap la ni tugasan ad hoc awak..anggap awak tanpa sehelai sepinggang , tak da prob untuk setiap persembahan awak tu...."
 
adoiii mati...mmmm...budak sowang lagi tu nak minta nyanyi lagu Negaraku..panel tak kasi sebab tu lagu kebangsaan bukan budaya..mmm...last2 budak tu kata nak menari...gilo ajak aku menari yg dok membatu kat kerusi tu..mmmmm...kata panel terpulang....
 
budak tu ajak aku..alamak....aku terus la kata..
"alamak puan tuan, saya kalo tak da key music tak jadi nak menari ni..."
 
aku egat kalo aku kata gitoo...dier boleh terima kan..sekali dier bidas aku daa...
 
"itu terpulang pada inisiatif awak kan..."
 
nate...keno jugak gamaknya...mmmm....last2 terkeluar pulok dari mulut aku lagu rakyat kiter...
"dari Melaka ke Pahang..singgah di Johor beli berangan...bla.....bla...bla...bla...bla..."
 
mmmm..sambil menari joget ko aku kat situ...boleh pulok 2 org lagi yg di interview sama ngan aku tu menari sekali..alamak...kelakar weiii...bila kenang...menggigil rahang pp aku nak menyanyi...hahahhah...siap dapat tepukan tak menahan tu....aku buat semua step, semua mengikut..hahahhah...
 
kata panel tu..
"lembut gak ye awak menari..."
 
dalam hati aku...
"hek lembut..dier tak tau aku menggigil nak menari untuk dier punya pasal..."
 
kelakar sungguh bila kenangkan...at least tu pengalaman aku bila dapat join interview gini kan..dapat tak dapat belakang kire..dapat interview ni bersyukur beribu rahmat tau sebab bukan mudah kan...dalam beratus tu nama aku terselit...hahahhahah...yang dapat kompom G hanya 15org sahaja...
 
ada rezeki Alhamdulillah...tak da rezeki...minta balik semula tahun depan..hahhaahhahah...
 
 


p/s : esok back to normal..buat keje...yeeayyyy


9 ulasan:

Cik Jue berkata...

cayalah suraya mak jemah...
terbaiklah
jue doakan sue ngan akob dapat pergi korea...

Nad MamaZN berkata...

alhamdulillah, lepas dah semua
jujur dari hati, 'wa caya sama lu beb!'
i proud of u :D
cewah!
dapat tak dapat blkg kira
tp rasa2 mcm dapat, hehe

lieyalatif berkata...

tak dpt bygkan korang menari tu...hhehehe mesti comel...tapi bagus sue..tu menunjukkan korang berani....in sha Allah ade rezeki tu...

kalo dpt pi, aku tak mo mintak mcm2, aku nak FM korea je ye sue hahaahahaha....belum ape2 dah request...sengalkan kawan mu ini...

Mama Idlan Irsyad berkata...

haha, cayalah sue.. kalau kami semua ada kt situ confirm bantai gelak..haha bukan senang nk tengok orang menari time interview..hehe

anyway, gud luck.. n good experience for u..

sueada berkata...

insya allah, akak boleh dapat. akak dah buat yang terbaik. :)

Ema Johari berkata...

ema doakan sue dan suami terpilih..InshaALLAH...tapi nak tahu juga programnya macam mana..terbuka pada siapa.

eB berkata...

xayalah... eB x check pun dapat interview ke x?... ha3

Tanpa Nama berkata...

awk intebiu 3/6/2014? awk ke yg menari zapin diorg cakap aritu? :)

QasehnyaRania berkata...

in shaa Allah mesti terselit antra 15 org tu.
mudah mudahan ada rezeki.aamiin :)