Yang DiSaYAngi

Rabu, 25 Jun 2014

Program Masih Ada Yang Sayang - Pusat Jagaan Al-Fikrah Malaysia, SG Sekamat, Kajang

 
Salam Rabu kengkawan..selaloo pepagi kiter akan ada entry Wordless kan...tp kali aku takda..sebab kali ni aku banyak nak bercerita tentang apa yang aku tahu...
 
semalam aku ada kursus setengah hari untuk program masih ada yang sayang anjuran  unit Integriti, KPM. program ni dorang buat kat pusat jagaan al-fikrah malaysia, sungai sekamat, kajang.
 
sowi kalo korang rasa nak muntah banyak sangat gamba kat dalam entry ni...tp aku rasa semua gamba yang aku amik penting kot untuk simpanan aku dalam blog ni..mana tau kadang2 aku ni bosan2 suke bukak balik entry2 lama kan...bila tgk, terkenang je, gitooo...mmmmm...
 
kali pertama aku menjejakkan kaki ke pusat jagaan al fikrah ni...aku dah mula sebak sgt dada ni...sebab sebelom pegi tu, sebok la opismate ni haa, dok membahan, dok cakap, kat aku ngan geng gosip aku yang join sekali ngan aku g pusat jagaan ni...
 
"jgn lupa...G sikat rambut org tua2 kat sana tau...bagi makan...sayang leeby sikit..."
 
natam demo ni...nah amik kena ngan aku...
 
"aku nak G sana, nak amik org tua angkat..mana tau boleh buat kawan..."
 
pon tu bantai gelakkan aku....belasah kang..takpe la...think positive,...nak berlawak...suke hati mung la ...
 
aku sampai je kat sana, dorang dah siap2 dah kerusi bagai...siap slide bagai....
permulaan tu banyak la dok cerita tentang pusat jagaan ni..pusat jagaan ni ada 60 org termasuk kanak2, remaja, dan org tua...semua ada kat sana...pelbagai ragam manusia boleh nampak kat situ....
 
waktu tu kat luar, sebak tu tak mai lagi....

ni la pengerusi dia...
en azmi tak salah aku...

ni la geng gosip aku ni...tu tambah ser lagi yang tudung pink tu..sebok je...mmmm....tp tu belah geng koir la...familiar tak muka deme2 ni kat blog...familiar kan...ngan deme la aku dok bersama pon...susah senang ngan deme..cuma geng gosip aku sowang lagi tak da, ada urgent case...

aku ni konon2 nak selfie...mmmm udah jadi lain dah....
sebok je deme2 ni tau nak menyelit kat kamera aku...tahu la kamera aku ni gambo2 nya bakal masuk blog kan...nak glamer la tu..hahhahha...
 
nampak jemah sgt kan muka tu...
i is poyo...takpe...sedaq diri..hahhahahah...
 
usai je pihak pusat jagaan beri sepatah dua kata...so sessi perkenalan bermula la...
 
yang mana tok2, nenek2 yang larat, masih boleh berjalan...akan ada la kat luar tu...tu sowang2 la di perkenalkan n cerita tentang kisah2 dorang..macam aku ada kisah.... #kisahsuraya deme pon mesti ada kisah..lagi legend kisah dorang dari aku kan....

ok kiter dahulukan dengan pakcik ni...maaf la memasing ni aku tak ingat pon nama2 dorang...semua nama seakan-akan je....tp alhamdulillah aku egat jugak la kisah dorang ni kan...
 
so pakcik ni..umonya 90 tahun..lama kan dier hidup..alhamdulillah masih kuat...pakcik ni banyak cakap..suke bercerita..al maklum la hidup dah lama kan....
dier ni salah sowang keturunan dato maharajalela....kire ada kaitan jugak la waktu kes pembunuhan J.W.W marriot...ehh salah...tu hotel..kikikikik......J.W.W birtch...gitoo la kot ejanya..lantak la

si jemah ni sebokla dorang menyendeng ngan pakcik ni sebok nak tau sejarah2 gitoo..lama gak jemah ni ngan pokcik ni...dah boleh buat buku dah aku tgk si jemah ni bukan mahen lama..hahahhahah....
khusyuk ko....

yang baju merah tu adik wan umo 22 tahun..tu last2 jap2 lagi aku citer...
 
pakcik ni sakit kencing manis..kaki dua2 dah kena potong....pakcik ni bekas askar dolu...
 
ada sowang pakcik ni aku tak sempat amik gamba dier...yang aku tahu dier mmg belakang pakcik yang sakit kencing manis ni...
 
pakcik tu dier penah menang pingat emas 2X dalam sukan SEA tahun aku tak egat dalam tahun 70an la...pakcik tu memenangi acara boxing kat sukan SEA tu...giler kentang pakcik..meh ajaq saya boxing boleh....dier senyum molek je kat aku...pokcik jgn pandang sepi jemah ni...ni urat dawai tulang beso wooo...hahahhhha..nampak je selidi..lemak tu laki saya je nampak..hahahhahahha

pakcik yang pakai baju merah tu sakit sawan...yang tengah tu, pakcik ni tak sihat, pekak, kena cakap kuat sikit baru dengar....yang hujung sana tu baru 3 hari masuk...dier pekak N bisu...korang tgk muka serius je...tp mmg la dah tak dengaq apa2 kan..tp aku berselisih ngan dier...aku lambai2 hai kat dier..dier senyum N lambai kat aku....bila dier nak blah...dier sentuh bahu aku N lambai kat aku..tandanya dier nak bagitau dier nak G dah...gitooo....nampak masih kuat lagi orangnya...

pakcik ni ada sakit kemurungan, tp bukan scizo tau....pakcik ni kalo dengan org dier dah biasa....mmg dier malas nak tegor....buat derk je....korang tgk la dier pose camne...lantak deme katanya..kikikiki..padahal kami ni berkumpul depan dier...tp dengan org yang dier tak kenai, dier akan senyum N cakap...nampak lain kan....
 
ok tu kat luar...jom kiter masuk dalam...kiter jenguk kebanyakkan tok2 N nenek2 yang terlantar baring kat katil tu.....

haaa...ni sebelah lelaki punyer ruang.....
yang sebelah kiri tu pakcik tu artis ko...mmmm..pelakon radio tahun 60-70an...dolu kan artis banyak kat radio...tak macam sekarang berlambak kat depan TV tu kan....so ada la drama pakcik ni kat dalam radio tu, tapi tak sure pulok  radio mana, N drama apa...pakcik tu suke nyanyi...tp aritu tak da suara pulok ye pakcik...tak pe la...pakcik ni sakit saraf...dier teringin nak kawen lagi...dier siap bagi syarat...siapa nak kawen ngan dier N sanggup jaga makan, minum, pakai dier, dier akan hadiahkan banglo dier kat keramat KL yang berharga RM 1.8 juta tak salah kepada pompuan tu...tp dier nak baya2 dier la60 ttahun ke atas....yg kuat dan mampu untuk menjaga dier....
 
yang sebelah kanan tu, pakcik ni sakit strok separuh badan....
pakcik ni suke bercakap....
N yang penting kiter geng pakcik...
pakcik ni suke nyanyi N sore dier mmg sedap...nak aku up kat sini...nanti aku up kan ye..kalo tak boleh...nnt aku up kat FB aku yee...yang mana fren ngan aku boelh dengar akcik ni nyanyi lagu aidilfitri...aku tak egat tajuknya...tapi lagu dier lebey kurang gini...
 
"TAKDIR DI SUBUH HARI...MENJELANG SUDAH AIDILFITRI....TAPI HAMBA....SEORANG DIRI, TIADA SIAPA...DI LANDA DERITA,.....OOOOOHHH TUHAN....YANG MAHA KAYA.....HAMBA MENANGIS DI PAGI RAYA....AIDILFITRI...HARI BAHGIA...TAPI HAMBA DI LANDA DERITA....PUSARA.....AYAH DAN JUGA IBU..."
 
gitooo la...korang cuba nyanyi sikit baik2 lagu ni lebey kurang gitoo la..tak salah lagu tu arwah s.jibeng nyanyi tu...tak egat..maaf....
 
serius bila pakcik ni nyanyi mmg aku sendiri yang ngah rakam tu, sebak je rasa...sakit dada N tekak aku tahan nangis..bergenang je airmata kat tubir mata ni...tunggu pecah je....sedey, taiada siapa yang tahu...ya allah beratnya dugaan dan ujian yang di beri..mereka hanya inginkan kasih sayang sahaja...tak lebey dari itu....cukup la kiter ni dulu dorang tatang kiter dengan minyak yang sangat2 penuh...aku terkenangkan anak2 aku...bagaimana aku akan datang....
 
aku selaloo cakap ngan en asbeen...
"abg..saya inginkan anak2 yang hormat kiter dan yang paling penting saya inginkan anak2 yang boleh jaga kiter di hari tua, saya inginkan belaian dari anak2 seperti mana kiter membelai dorang waktu dorang kecik2 kan abg..."
 
tp en asbeen suke pelok bahu aku N kata...
"insyallah sayang....kiter ni sebagai ibu bapa, hanya mampu doa...kiter yg mencorakkan dorang, moga doa kiter satu hari nanti, ALLAH SWT dengar...insyallah...selagi saya kuat dan ada...saya akan jaga awak seperti mana yang awak impikan ni tau..."
 
org yang baca entry aku ni mungkin akan gelak ketawa atau akan kata..
"poyonya ayat die nak touching lak..."
 
pedulik hapa aku...tapi itu la bait2 ayat yang selaloo aku kata N aku dengar dari en asbeen...di kala menaip ni...bergenang jugak air mata ni....laju macam air terjun je air mata ni bila kenang apa yang en asbeen kata....mampukah kami mendidik anak2 menjadi apa yang kami impikan...tu hanya allah swt yang tahu....
 
ok dah abis...jom kiter sambung lagi....ni air mata tahan pagi tadi kot...
 
pakcik ni antara yang paling tua kat situ...berusia 104tahun...lama kan pakcik ni...alhamdulillah nampak sihat lagi..pakcik ni org batu pahat, johor....dier di antara tiada seorang pelawat, sedara, anak2 yang pernah melawat dier...sepanjang dier kat situ, dier mmg tiada pelawat...sedeykan...bila hidup ni tiada siapa yang kenang N ingat kiter....
 
ada yang tak da....dorang ni G dealisis...G hospital bagai la kan...

ok pakcik ni sedey sikit..kesian..pakcik ni umo 60tahun..baya mak aku...dier addcident kena langgar lori...N sampai sekarang sakit tulang...
 

ok kiter beralih kat pakcik ni...pakcik ni mmg buat aku tahan air mata ni gugur sampai sakit dada aku menahan...pakcik ni terlantar je...aku tak sure sakit apa...yang aku tahu..pakcik ni dah 2X kawen N tak di kurniakan anak...pakcik ni ada anak sedara...anak sedara dier layan bagaikan binatang...binatang pon sayangkan anak...sayangkan mak pak deme...nape aku cakap gitoo...sebab pakcik ni penah di halau dan di buang ke dalam longkang....ko..longkang kot...aku nak mencarut kat sini, kang kena lak aku....tp aku marah ni..ko dah nape anak sedara weiii...tak da tempat lain ke...aku doa la moga ko kena dengan balasan yang setimpal dengan apa yang ko dah buat...aku marah ni...ada ke nak G buang pakcik ni dalam longakang...apa ke bangang punya manusia...geram sungguh la aku..yang pasti aku tahu tengok umo dier, pasti anak sedara dier lagi tua dari aku...
 
bila pengerusi tu tanya dier, minta dier ceritakan balik....sebak pakcik ni wei....mencebik dier nangis depan kami ni semua...allah....tuhan je tahu betapa deritanya mereka ini....nape la ko keji sangat anak sedara weiiiii....hheeiiiiiii...rasa nak rembat je ngan kayu je anak sedara tu tau....kalo ko dah rasa susah tak mo jaga sangat, ko bagi ke, hantar ke ke rumah org tau2  macam ni....natam....geram ni....
 
ok dah settle kat bilik tok2...kiter G bilik nenek2 ye....
yang aku rasa istimewa kat situ...makcik sowang ni...dier mualaf...ada gak seorang mualaf sebelom ni, baru masuk islam 4 bulan, lepas tu meninggal dunia..alhamdulillah meninggal dunia dalam islam...

makcik ni..nape aku kata istimewa..sebab nama dier sama dengan nama aku...nama dier NUR SURAYA dan aku SITI SURAYA....suke dier bila aku kata nama kami dia sama...dier pon baru masuk islam..alhamdulilllah...aku siap cakap ngan pengerusi tu...
"en....ehhh...ni nama sama ngan saya ni..suraya..."
 
sekali pengerusi tu kata...
 
"oohhh ye sama....alhamdulillah...moga2 tak jadi macam suraya ni yee..."
 
aku tak sentap...tp insyallah moga allah sentiasa mendengar doa aku....
aku suke sembang ngan makcik ni..makcik ni sakit saraf...umo dier 52 tahun...cantik kulit muka dier, nampak halus, licin je....makcik ni mula2 aku sampai dier tak pakai tudung, biler dier tgk aku...sebok la dier dok kata tudung aku cantik..dier punya tak cantik....kikiikiki..sweet je makcik ni....minta aku amikkan tudung dier N dier nak pakai...aku pakaikan...aku raas touching kat situ....kat situ jugak, ada remaja2 yang bermasalah kat situ..ada yang anak 6...macam2 la...

ni antaranya...abang n kakak2 dier semua G asrama anak2 yatim ..tinggal dier namanya faris dua beradik ngan adik dier pompuan usia 8 bulan....
adik dier tak sempat nal snap....tidoq...dalam buai...
 
lepas tu kami G jelajah kawasan kebun yang di bina oleh MARDI seluas 1 ekar...tu antara kebun yang boleh buat rolling balik duit dorang kan...dorang bercucuk tanam, bela ikan, ayam, macam...at least dorangboleh guna tu semua untuk harian dorang kan...

org jalan red carpet..kami jalan white acrpet guni ko..hahhahahha....jadi la jemah...
si jemah tu tak abis lagi khatam ngan pakcik sejarah td..kikikikkikiki/....tinggalkan dier..jom jalan kebun...

ni la antara hasil dorang, ada jagung, kacang tanah, macam2...sayur-sayuran pon ada...
 

banyakkan..ni ayam kampong..ayam daging kat dalam reban....kasi berdaging sikit deme ni.,.hahahhahahah

ni timun yang pertama dorang tanam N beratnya mencecah hampir 3 kilo ko...berat kan...

haa..dalam tong ni ada ikan keli...dalam setiap satu tong ni ada 1000ekor ikan keli..banyak wooo...dari jauh je aku snap...takut..hahahhaha...muka kental, tapi penakut...

belakang tu sekolah rendah agama...boleh dengar dari situ anak2 belajar...
uit..macam mana minah ni leh zasss ada kat sini...dah abis khatam ke jemah..kikikikikkiki
 
kat situ ada 2 ibu tunggal yang 5 atau 6 org anak...

ni yang lain..budak ni setahun lebey....mmg ramah dier ngan org....semua dier nak tau....

ko tgk macam2 aksi aku kan..hahhahahhahah
 
dah settle..kami keluar....
dorang dok la kata kat aku....
 
"sue..ko tgk budak tu sowang2 je kat situ....G la kat budak tu..kesian dier sowang2..."
 
aku cakap la..
"kang budak tu ajak aku kawen"
 
sengalkan aku cakap gitoo hahahha....lawak sajork....sebab pengerusi tu ada kata melawak yang adik wan ni sebok gatai nak kawen..hahahhaha...cumil je....bila aku G kat dier...semua nak datang kat dier...td dier sowang2 tak da siapa yang datang kan....gru aku...org utara...mmg sedap la aku dok borak ngan dier walapun lambat nak paham kan...tp aku better lagi paham dari deme2 ni..hahahahha..semua tumpu pada aku ngan dier....

datang pulok jemah ni...sebok tau bila aku nak selfie ngan adik wan ni....adik wan ni boleh kata si jemah tu lagi lawa dari aku....hahhahahhahah.....suke ko kan jemah.....adik wan tu kata si jemah ni muda umo...21 tahun...puuiiii...hare mung jemah....hahhahahha..suke ko kan..lebaq senyum kan...
 
adik wan ni org butterworth penang, org sungai dua...mmmmmm....dier ni dari kecik lagi camni akibat demam panas keterlaluan sgt..dier jugak anak yatim piatu...adik beradik ada...tp sedey bila dier kata, tak sape pedulikan dier...tak sape yang jaga dia...dier tidoq pon kat simen, nak membuang pon tak sempat, cari longkang..sedey....adik beradik dier semua dah keje, dah berkeluarga,....dorang tahu dier kat situ...tp tak da sape penah datang jenguk dier...dier kata..pengerusi tu yang jumpa N bawak dier balik ke pusat jagaan ni...alhamdulillah kat sini, hidup dier dah terurus...dier mmg marah ngan adik beradik dier..dier yg paling bongsu...nampak perasan marah dier kat adik beradik dier bila dier di layan sedemikian rupa...sedey kan....tp tu la kehidupan harus di teruskan...

jemah ni banyak nasihat dier n ajar dier rajin2 urutkan jari n tangan dier....senang bila dier nak uruskan diri dier....

ni antara keratan akhbar semuanya tentang mereka di pusat jagaan al fikrah ni....
 
dah nak abis dah.....so sessi penyerahan wang tunai dan sedikit derma dari kami semua

alhamdulillah semua berjalan seperti yang di rancang,....mmg sedey touching semua ada...moga anak2 aku akan sentiasa ingat siapa ibu dan bapa mereka...aku sejak bergelar ibu ni mood touching berlebihan....alhamdulillah ibu dan bapa aku tidak di sini..alhamdulillah mereka di jaga dengan baik...
 
moga aku berkesempatan melawat lagi walaupun aku tahu, deme2 ni tak ingat akan aku...tapi tu semua aku tak mengesah...janji mereka tahu aku boelh hulurkan sedikit kasih sayang aku pada mereka...dorang ni tak nak apa pon, cuma belaian dan kasih sayang..itu sahaja...


10 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

wah bagusnya xtvt begini

Nad MamaZN berkata...

aduhhh
sebak rasa...
:(

::NureeN:: berkata...

sedey sebak sayu jerr baca.. tp terhibur jgan aksi2 ko jemah oiii

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

program yg sangat bermanfaat suraya.. jadi kita tahu serba sikit infonya :)

eima berkata...

sedih kan .... what u give u get back

Sue Bee berkata...

sedih jugak nengok pakcik2 kat situ,kan..masih ada yang sayang kat dorang..syukurlah.

Fiza Rahman berkata...

Sedih plak baca n3 ko ni jemah.

Falsya berkata...

Jemahhhh..sedih lak..tetibe je mata masuk abuk bile baca..lap2..ishh abuk niehhhhh..

Xpenah ade kekuatan nak pergi umah anak2 yatim ngan umah org2 tua padahal hati nie nak sgt pegi..sbb kalau gie mmg kompom mata akan masuk abuk..mmg beso abuknye..

Tanpa Nama berkata...

masa pergi sana tak rasa cam pergi umah orang tua2 sbb cam tok nenek kita je.. masak bersama2, jaga anak sesame.. huuu sedih tu sudah pasti tpi bila tengok keadaan dorang dan apa yang dorang alami mmg kesian.. untuk wan, hrap wan boleh uruskan diri sdri, dpt makan sdri pun ok.. sedihhhh nyaa

IntaNBerliaN berkata...

saya yg baca entry ni pun bergenang air mata.. sedih...

saya pun hrp camtu sue.. moga anak2 kita akn jaga kita bila kita tua2 nnati... jgnlah dibiarkan kita hidup sendiri tanpa kasih sayang mereka dkt umah org tua2...