Yang DiSaYAngi

Isnin, 16 Jun 2014

Resepi dari Blogger - SAMBAL TUTOK & SAMBAL PARU


sedia maklum pon...suraya ni bukan hebat mana pon dalam masakkan ni kan...
alhamdulillah dengan adanya dunia blogger...dunia tanpa sempadan ni...mmg macam2 perkara yg aku tahu..tak terlepas resepi yg tak penah aku buat pon, aku dah buat ...

semalam aku dah try rsepi darri dua blogger ni...
boleh tak nak kata lunch semalam..tajuknya...
blogger lunch..hahahhaha...semua resepi dari blogger kan....

semalam aku masak ni...

SAMBAL TUTOK by CHEKGU AZRINE

akak ni mmg hebaakkk la..aku try buat..takkan sangka jadi pulok...kakak...i amik resepi dari u yaa...


Bahan-bahan :
1) 3 ulas bawang putih (ada yang guna bawang merah)
2) 15 tangkai cili padi/api
3) Segenggam ikan bilis
4) Sedikit garam
5) Minyak untuk menumis

Cara Membuatnya :
1) Goreng kesemua bahan satu persatu dan angkat dan toskan
2) Tumbukkan semua bahan gorengan tadi (ikut suka nak lumat atau tak)
senang kan..aku dah buat..mmg senang la..korang egat nak buat yg renyah2 ni...mmm...suraya kan suke make simple...bak kata org...less is more than better kan .....haa ko jemah speaking..berabuk ko..hahahhahah...
try la yee..ada satu lagi ni

SAMBAL PARU by MAMA TISYA


Yang ni en asbeen paling suke...siap ratah ko...
aku buat banyak semalam..kot boleh sampai dinner kan..tak sempat jugak..hahahhahah...
kakak..i amik resepi u yaa...
Bahan-bahan:

paru
bawah besar-dihiris
bawang merah-blend
bawang putih -blend
cili boh-blend
belacan-blend
garam
gula

cara-cara:-

-paru direbus then toskn lpstu dipotong2 kecik2 then digoreng dengan api yg sederhana...ketepikn...

-tumiskn bawang besar + bahan2 yg di blend smp garing...masukkn garam & gula secukup rs...kacau2 then masukkn paru yg telah digoreng...kacau smp sebati..siap utk dihidangkn....
mana aku tak kata tu tajuknya blogger lunch..hahahhaha...semua blogger punya resepi...so korang...jom la try..mmg best tau....

7 ulasan:

Mama Idlan Irsyad berkata...

sedapnnya sue.. cuma resepi pertama tuyang goreng tu termasuk bawang putih dan cili ker? yang paru tu ja x mkn..hehe.. tp blh dipraktikkan dengan benda lain..heheh

Nurzakiah Hanum berkata...

sedapnya

:: Cik Viva :: berkata...

oo..penah makan sambal tutok tu, tapi sy panggil sambak bilis je..hehe

LYAfrina berkata...

sedappppnyer

Falsya berkata...

Okayh pasnie sue lak masak..wwt sambal tutuk nie makan ngan nasi panas2 pun dh sedap dh..;)))

Nad MamaZN berkata...

caya la!

Mimi Azirah berkata...

boleh try lpas nih