Yang DiSaYAngi

Selasa, 10 Jun 2014

Taklimat Good And Service Tax (GST)


Pagi Tadi Aku Bz dengan majlis untuk Taklimat GST (good and service tax)
bahagian aku jadi tuan tanah kedaung uruskan majlis ni....so aku pon tak terkecuali la kan...

so semalam, dah siap2 rehersal..nasib baik la sempat tgk my #tajulrazin tau..hahhahahaha....so sementara tunggu untuk full rehersal ni...meh la kiter selengge layan si soya ni yee


nampak suraya selengge di situ..ko..buat perangai ta sihat...selfie dalam lemari kaca..hahahha..nak kuar kepala...terhantuk para kaca dalam lemari tu..sungguh sengal kat situ..hahahhaha...ni semua kes nak tunggu briefing la ni...unit aku unit service jaga untuk protokol..kes sambut tetamu la ni...
nak melayan tetamu n VIP pon ye jugakkan...


gamba pagi tadi...
theme purple untuk pompuan N biru untuk lelaki...

si aril panjang la tukang jadi monopod..mmmm....mmg betoi2 berguna tangan dier ni...semua masuk frame ni...baguih2....

ni sementara tunggu tetamu datang...tp masuk frame tetap jugak..mana boleh tinggal aku..hahahahhaha...


nampak muka sebagai urusetia ko..hahahhaha..tak menahan iringi VIP..penceramah lagi ko..muka selengge gini pon jadi kan...


aku dok la syiok2 jadi penyambut tetamu...mek2 ni sebok nak selfie..dah tu tak menahan guna khidmat aku N camera aku jugak tu..mmmm..nasib la...



apa yang aku dapat..ni la...ni semua aku kumpulkan bila aku ada join mana2 event N ceramah bawah bahagian aku...sama design, colour N saiz je berlainan..mmmmmm....



banyak baik buruk dalam GST ni sedia maklum kan...
yang aku tae note jugak la kan...bukan semua barang di kenakan GST..sesetengah barang jee...

N td boss aku ada tanya soalan pada penceramah..berkaitan mereka yang menjual secara online..adakah harga yg di tetapkan penjual tu, termasuk GST...

jawapannya yang aku paham..kalo penjual tu menjual secara online...N tak berdaftar dengan pihak yang terbabit...penjual tak boleh meletakkan harga termasuk GST..tu salah..melainkan penjual , mendaftar pemilik baru layak untuk kenakan GST pada pelanggan..tak kire la, walaupun penjual tu menjual secara online atau tidak..ada kedai atau tidak kan...

sama jugak seperti contohnya aku beli emas, N aku sebagai pengguna...N satu masa aku nak gadaikan balik..adakah bila aku G pajak gadai, aku akan dapat harga trade in, atau sama harga yang aku mula2 beli emas tu atau aku akan dapat harga lagi murah...

jawapannya... aku akan dapat harga emas yang aku pajak tu sama harga dengan mula2 aku beli dolu...puhak penjual tak boleh margin harga sesuka hati...mmm...gitoo la aku paham...macam tahun ni emas tak di kenakan GST..boleh la beli....tahun depan start GST pada 1 cukai bermula 01.04.2015...so lagi mahal..baik beli sekarang kan..sama jugak dengan kereta...harga kereta sekarang di kenakan GST...so tahun depan tiada..boleh la beli tahun depan, murah sikit kan..tu yg aku paham..aku salah..maafkan saya...

kalo insurans pon semua dikenakan GST kecuali insurans nyawa...

org beranggapan GST ni buat harga barang tu melonjak naik...kata penceramah tu, harga barang akan sentiasa naik...tp kalo melampau sangat tu, boleh la buat aduan kat 


gitoo la...takkan korang call la ke sini..

1300-888-500
atau
03-88822111

kalo ada sebarang aduan...

sebab bila pembekal dh kenakan GST pada pengilang, mesti pengilang kenakna GST pada pemborong...begitoo jugak pemborong akan kenakan GST pada peruncit...peruncit pon takkan nak pandang sip, mesti dier pon kenakan jugak pada pengguna..yang jadi mangsa pengguna...tp kalo mereka2 ni tak berdaftar dengan pihak yang tertentu, mereka2 ni tak leh sewenangnya mengenakan GST pada setiap yg merekan tawar N jual kan....keuntungan 500k ke atas..wajib berdaftar...

gitoo la yang aku paham..baguih gak aku ni dengar jugak..walaupun kadang2 khayal kan... 

9 ulasan:

Falsya berkata...

Xpenah phm pun psl gst nie..mok mok explain pun still bengong gak.hahaha

Hamboi jemah selfie..

Nurzakiah Hanum berkata...

layannnnnn

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

hahahha akak suka tengok group suraya ni tau.. happy go lucky belaka.. :)

Zee Suhaini berkata...

sue, taklimat ni open tuk gomen jer ke? kalo swasta nak join boleh ke tidok? tengah pening gak pasal gst ni.. cam payah jer..

eima berkata...

dgr cite petrol pun nkkenakan GST ... huhuuhuh menteri hape tah ckp 2-3 hari lps dlm berita .. gile

Cho Zila berkata...

akak masih tak faham sangat pasal gstni.. mungkin akan faham2kan...
anyway gambar kengkawan yang happy2 belakatu cantik..

eB berkata...

x paham la beb... aku cam kena dgr jugak nih
sbb kat sini macam2 version aku dgr. hu3

Mimi Azirah berkata...

Baca entry sue bru phm...lpas nih kne alert...kalo de peniaga naikkan hrga brg sbb gst sy akan tny dh dftar ke blum...hahaha

IntaNBerliaN berkata...

sy xphm pun psl gst ni sue