Yang DiSaYAngi

Jumaat, 22 Ogos 2014

Mari Mengenang MH17 - Bertafakur 1minit


Alhamdulillah selesai sudah semua upacara istiadat penghormatan jenazah tragedi MH17 yang selamat sampai dari amsterdem ke malaysia

mmg sayu hati bila tgk upacara istiadat ni...
tapi yang buat aku rasa berang...dalam hati terdetik... "ko dan kenapa????"

haaa..isu kat sini..hahahhahah...pedulik la kalo ada yg akan baca blog aku ni...even opismate aku sekalipon...ni semua terdetik dalam hati aku...

aku tgk siaran langsung kat TV3 pagi tadi kat opis ni...mmg ramai la berkumpul kat sini...
alamak....deme dah kenapa...nak bising2..nak kondem2 , nak lawak...si pengacara pembaca berita saiful nizam tu cakap macam tak sedih la...abg tentera ni gelap la...panas muka, tak mo senyum...biar la deme ...deme bekerja demi negara tahu tak....panas terik tu deme je tahu...nak bawak semua jenazah tu masuk dalam kete jenazah tu, sayu hati, sebak dada, deme je tahu...kome2 kat sini tahu nak kondem sajork..alamak, aku yg dengar ni...menyirap lak...mmg la bukan sedara mara korang kat sana kan...tp semua mangsa ni kan rakyat malaysia, korang tak da perasaan sayu, hiba, sebak hati ke tgk keadaan ni...

ada pulok masa nak bercakap, nak bergelak tawa, nak kondem sana sini..aku ni mula berang dalam hati...usha dering kan..."ko dah kenapa????"tak da rasa hormat ke..tgk sudah la...tak yah la bising2 kan...adoii.... 

yang buat aku rasa lagi la geram tu bila di beri masa 1 minit selepas tutupnya pintu jenazah yang ke 20 tu...bertafakur selama satu minit...
yang mana beragama islam, sedekahkan al fatihah kepada mereka yang beragama islam...

yg buat aku menyirap tu...mmg la ko sedekahkan al fatihah 10 saat...tapi takkan la ko tak boleh diam sekejap barang 1-2min....alamak...ni dah abis baca al fatihah...ko boleh nak bersuara, nak tanya itu ini, nak gelak2 bagai...ni sekali lagi aku nak tanya...

"kodahkenapasengal?????"

haaa.....aku ni walaupun mulut, sore aku ni macam sengal, macam poyo, macam..macam2 la yang tak best buat korang kan...tapi aku still boleh diamkan diri, bakpe korang tak leh..alamak...lu bikin dowh...

cuba la ada sikap prihatin dalam diri sikit...walaupun bukan sedara mara ko..tapi bawak2 la timbulkan perasaan sedih dalam diri..tak mo banyak tak pe la...sikit pon jadi la...sekurang-kurangnya kiter sebagai rakyat malaysia ni ada la rasa sikap ingin memberi sokongan pada waris2 mangsa MH17 ni...sekurang-kurangnya, mana la tau, di kalangan korang ada sedara mara mangsa ni ke...tapi korang tak tau, bila deme tgk korang ada sikap gitoo, ada la rasa bangga dalam diri, korang menghargai si mangsa....


eeiiiiiii..aku mula la bising dalam hati tadi..kang sound, bikin hati sentap, tarik muka 14inch lak kang...


p/s : sikap prihatin perlu ada dalam setiap insan


6 ulasan:

eima berkata...

sabar sue ... biarkan lah diorg sbb blm kena kat diri diorg ..klu dah kena nanti br diorg paham kot .. tak pe ... dh jgn nk marh2 ...

kami kat sini td ... semua berkumpul kat bilik seminar ... saksikan siaran langsung bersama2 ...

Falsya berkata...

xsemua org mcm kite sue..walaupun xkenal sorang pun mangsa tp sedih die ngalahkan family pulak rasenye..org2 mcm nie xkene kat diri sendri..kang kalau dh terkena baru terdiam kut..

amiey lee berkata...

betulll geram org mcm tu... tapi nasib baik kta kat opis ni tadi smua memang sedih siap nangis kitorang :'(

Nad MamaZN berkata...

mmg akan ada segelintir org yg kurang prihatin camni...sbb dorg tak kena cemana keluarga mangsa kena.. tu je

LYAfrina berkata...

al-fatihah..
moga jenazah lain pon bjaya dibawa pulang

lieyalatif berkata...

alamak ade jugak ke yg peelmcm tu sue...kang kalo tego sentap sedepaaaa plak kan.....