Yang DiSaYAngi

Jumaat, 13 November 2015

Fasa di alam perkahwinan




alhamdulillah ini yang aku pegang selama ni...aku masih lagi dalam fasa yg pertama..hampir nak masuk ke fasa ke dua...tp alhamdulillah walaupun terasa duit tu asik la kurang...gaji tu hari pertama je dah abis bayar sana sini...tapi alhamdulillah masih cukup makan pakai...masih lagi kami teguh sebagai satu family....complatement each other...alhamdulillah....


aku ada seorang kawan kat opis ni...kire merangkap ibu la pada kami2 kat opis ni...kami panggil dia mak iti....ehhh...mcm anak2 siti nurhaliza panggil dia mak iti lak..kikikikiki...

mak iti ni dah lama bersara....tp kata2 dia mmg sentiasa akan ada dalam otak aku...apa yang dia kata...sentiasa tersemat dalam hati ni...

sejak aku kawan ngan akob, sampai la aku dapat izz....waktu mirza ni, rasanya dia tak tau sebab dah pencen kan...mmg dia baik ngan aku..aku kalo jumpe dia...mesti pelok cium dia...alahai rindu mak iti...

mak iti penah cakap aku...sama dengan jemah poyo tu...mak iti...

"soya, shima...jgn risau kalo org selaloo nampak kiter asik la keluarkan simpanan kiter...mak iti pon mula2 hidup dulu pon, macam korang jugak..simpanan tu simpan,,...tp mesti kuarkan, mesti guna...tp niat nak simpan..abis nak buat macam mana, baru nak hidup...biarkan org sekeliling tgk kiter asik la kuarkan simpanan, sebab dorang tak da di tempat kiter...dorang tak tau....mak iti dulu pon mcm ni....sekarang ni, alhamdulillah simpanan ada...cukup makan pakai..ada rumah kete segala...jgn risau..."

mmg itu yg aku pegang...so alhamdulillah rezeki allah tu luas...inshallah ada sinar buat kami sekeluarga...jarang tau nak nampak en asbeen mengeluh tau berkaitan kewangan...selaloo soya mulut becok ni je...tp kalo sesekali en asbeen mengeluh tu, maksudnya dia rasa susah pada waktu tu..penah sekali dia kata...

"macam mana la nak simpan duit banyak2 kan...mmmm...ada je keperluan yg memerlukan duit...nak simpan duit, nak beli rumah segala pon susah kan...harga makin naik, sampai nak telan air liur pon takut..."

aku egat aku penah berborak ngan dia waktu anak2 semua tidoq..ni kire dr hati ke hati la...mmg kami sesekali bora gini, suke...

kadang2 baguih jugak aku ni...more positif bila en asbeen gitoo...baguih pulok soya..klo tak, dia je la asik negatif je kan..
"abg...inshallah ada rezeki buat kiter....sy ni sentiasa pegang kata2 mak iti...sy tak penah lupa...inshallah moga semuanya di permudahkan..apa kan daya..ni bahagian kiter...inshallah awak tolong sy...sy tolong awak..itu je..."

tp soya sentiasa sayang abg kecik tu ketat2...dia tu kadang buat soya hijau, merah, pink, biru, kuning, oren, hitam, putih..segalanya....

4 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

inshaallah

Falsya berkata...

semua pasangan merasa ape yg sue rasa..termasuklah falsya..bile dh kawen nie, and somemore dh ade anak, insyaAllah rezeki tuh akan sentiasa ade..walaupun kite rase mcm xcukup tp tau2 je cukup2 smp ujung bulan..falsya selalu pegang satu bende nie..bile dpt gaji falsya akan bg duit kat mak..sikit atau byk..insyaAllah rezeki tuh xkan penah putus..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Itulah permulaan hidup berumah tangga suraya.. byk cabaran.. namun diakhiri dengan kesenangan..
Akak masih ingat pesanan arwah mak akak.. jgn kita tengok org diatas kita.. mmg mereka mewah.. tetapi tengok orang dibawah kita yg kekurangan.. bersyukurlah dgn apa yg kita ada..

dalila berkata...

btl su..5thn petama ni mmg rs sesaknya..tp in sha Allah..rezeki tu milik Allah..ank2 tu pun rezeki jgk..