Yang DiSaYAngi

Rabu, 20 Januari 2016

syawal dah solat la ibu

cerita dua hari semalam...isnin aritu....soya coti..mirza firash tak sihat kan....kena pantau la...nak hantar taska, kompom taska tak mo terima kan...

syawal seperti biasa balik sekolah tengahari tu, mandi, makan...tgk TV...lepas tu soya mula la nak solat zohor...sekali dia masuk bilik, nampak ibu dia nak solat...saja la aku ajak dia kan...

"syawal....meh la sini...syawal nak solat dengan ibu...??????"

boleh dia jawab..
"mmmm....takpe..takpe..tak  payah..saya nak tgk upin ipin..."

dah tu larik kuaq..hahahhaah..
sekali aku panggil dia...aku duduk depan dia...
"syawal...lain kali jgn cakap macam tu ok...tak baik...nanti allah marah...allah tak suke hamba dia tak solat..tak baik...takpe...nanti bila syawal dah ready kita solat sama2 ye...tapi egat...syawal umur 7 tahun, syawal dah kena solat...kalo syawal tak solat, syawal kena rotan...syawal nak kena rotan????(cepat2 dia geleng)...haa..kalo tak nak, syawal kena solat tau...solat ni wajib untuk kita semua...lagipon kita boleh bersenam..syawal suke kan..(di angguknya)...ok takpe..G la tgk upin ipin...ibu solat dulu ok...."

jawapan dia..
"ooooo..ok baiklah ibu."

terus tgk TV kat luaq...

aku dah nak hampir selesai solat zohor...dah rakaat keempat...tetibe tak khusyuk aku..dia larik masuk bilik...dia jerit2 tepi aku..
"ibu..saya nak solat..saya nak solat..boleh la....ibu..ibu..saya nak solat.."

usai solat je...aku doa..lepas tu aku tanya dia....

"betoi syawal nak solat...???"
jawapan dia..
"ye..ye..ye...saya nak solat boleh...??"

aku cakap kat dia...G la amik wudhuk dulu....aku tanya tahu ke amik wudhuk...dia kata..dia tahu....aku tgk dari jauh dia amik...touching je rasa hati...mmg betoi semua cara dia amik...alhamdulillah....tu berkat aku selaloo egatkan en asbeen bawak syawal G solat jumaat setiap kali jumaat...dah selesai tu, aku suruh dia tukaq suaq..pakai suaq panjang..eh...eh..dia tanya kenapa kena tukaq..aku jawab la..

"iye la syawal...kena tukar..sebab kita nak menghadap allah..kita kena kemas, kena tutup aurat...inshallah allah terima solat kita...ok...dah G pakai songkok..."

angguk saja la dia...

aku ajar dia satu persatu..yg mana aku tau dia boleh baca, aku suruh dia baca...al fatihah, surah 3 kul...sampai la selesai...alhamdulillah..tgl dia pon ok..tak nampak muka terpaksa...dah tu dia kata apa..

"ibu...saya dah siap,,..(siap lipat suaq dia n ketak songkok atas sejadah..)...ibu amik la gambaq..."

erk//.......alamak...tahu je kamoo kan syawal...

ni la hasilnya....kikikiki....

alhamdulillah..semalam aku cuti lagi pon, dia join sekali solat ngan aku...aku cerita dengan en asbeen, en asbeen kata baguih la...tapi aku cakap dengan en asbeen...better en asbeen ajar dari aku ajar..sebabnya..lakik sama lakik...auratnya sama...lagipon, dia akan tgk semua pergerakan aku atau en asbeen...yela aku aurat terbatas buat dia..dia tak nampak..kurang2 en asbeen tak...dia kata ok...tapi aku ok je nak ajar kan...perlahan2...inshallah semua ok..

aku ni perkembangan anak tu sikit je pada pandangan mata org..tp pada pandangan mata aku, itu satu perkembangan yg sangat2 memberangsangkan aku...





3 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

alhamdullilah

eima berkata...

alhamdulillah .... bagus!! cam tu la ibu yg hebat

dalila berkata...

alahaiiii..alhamdulillah..sejuk perut ibu :))))))
klu aku, dh berbunga2 dh tu..