Yang DiSaYAngi

Khamis, 21 Januari 2016

Syawal di Pra sekolah..


salam khamis kengkawan....
arini baru dapat update cerita...BZ dengan anak2 masuk sekolah...syawal dah selamat masuk pra sekolah tahun ni...tahun ni jugak la mirza firash dah start duduk taska...dengan kerenah si izz sekali...nasib la mirza dapat satu taska dengan abg izz dia, senang la nak handle...yang tak senang tu, nak handle kerenah buat lembik, malas jalan si izz tu, geram je...beso kecik je aku nengok dia haa...mmmmm....

BZ jugak minggu ni, berulang alik dari opis ke tempat training koir....minggu ni mmg struggle giler...macam biasa setiap tahun, inshallah awal tahun, aku akan perform untuk perutusan tahun baru KPM..perform ko...retis sgt kawan korang ni..nampak tak poyo dia kat situ...kikikiki....

syawal dah start pra sekolah isnin aritu..alhamdulillah....ada cerita waktu dia orientasi...dia seperti biasa tantrum...tak suke enviroment baru....itu sudah sebati dengan syawal....tp tetap teruskan jua...walaupun terasa hati ni tgk syawal tantrum gitoo...segan malu pon ada...ye la seketoi die je buat hal kat situ..mau taknya...di jeritnya nama aku ngan en asbeen...siap kata..\

"ibu..abah jgn tinggal saya..."

tu la kejadian waktu orientasi...tapi lepas tu, hari pertama masuk sekolah...alhamdulillah nampak ok..
nampak sweet kan...siap ada reben bak kata ibu dia....tp kata syawal...
"ibu ni bukan reben...ini bow tie.."

hahahhah...ye ibu silap....ari2 aku n en asbeen berzikir kat dia sekolah2...sekolah2....tak tahu nak kata dia excited atau tidak...sebab dia tak seperti budak lain....excited nak G sekolah...ari2  kena cerita dengan dia pasai sekolah dia...


nampak la bulan pertama G sekolah ni, dia nampak senang nak di uruskan..pegi dan balik pon en asbeen kata senang nak handle....

maktok dia pon kata, syawal macam seronok pegi sekolah dia kali ni...nampak perkembangan yang baik dalam diri dia...
pagi2 mesti masuk perhimpunan dolu....

ni semua hari pertama...aku tak boleh expect yang syawal boleh berdikari buat semua benda tu tanpa ibu dan abahnya....terus terang aku kata...aku tak nak la dia jadi macam aku dan en asbeen dolu..apa yang terjadi..biar kami je yg tahu kan...tapi aku stay kat situ, tak bermakna aku manjakan syawal..no..no..no....aku coti sehari je pon...esoknya aku keje dah....juz nak pantau keadaan dia, apa yang dia buat sepanjang bersekolah..lepas tu dia dah boleh buat semua sendiri...aku perlu tahu, sebab bila aku  tanya pada syawal...syawal susah nak bercerita..syawal tak seperti anak2 lain, kalo di tanya, laju je bercerita dari A-Z...not syawal....

tapi satu persatu banyak yang perubahan pada dia....setiap hari sekarang kalo di tanya apa yang dia buat kat sekolah..dia akan kata..
"saya belajar melukis, lepas tu saya belajar membaca...saya makan 2 kali ibu...saya makan biskut dengan air milo...kawan baik saya namanya syahmi...lepas tu saya balik, saya belajar beratur...cikgu saya baik..namanya cikgu hamni"

itu yg dia selaloo cakap...seronok bila tgk keadaan dia makin seronok pegi sekolah....bila ajak buat latih tubi pon dia suke...

ni keadaan dia waktu makan pagi....


ni la kelas dia....

nampak dia paling depan...bebudak belakang bising belakang dia...di suruh senyap..hahahha..sweet je....

ni la rutin syawal..alhamdulillah nampak dia seronok dengan keadaan ni..nampak dia makin membesar...nampak dia makin boleh sesuaikan diri dengan keadaan sekeliling....

ayat dia sekarang...

"ibu./..nama saya syawal yafiq bin mohd yaakob...saya umo 5 tahun..eh salah 6 tahun...saya sekolah di pra sekolah excellent(nama kelas dia)"

.ikikiki...


6 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

comelnya

lieyalatif berkata...

biase la tu sue....syawal nak adapt tempat baru kan...mmg amik mase...tapi aku rase tak lama...tgk tu...steady jek ...beratur paling depan...leh duduk ngan kawan2 makan same2...terapi2 kat spital tu byk membantu jugak kak....alhamdullilah....

syawal nanti aunty doakan jadi ketua darjah bile masuk darjah 1 key.....

eima berkata...

SELALUNYE BUDAK SUSAH NK PI SEKOLAH NI ....KLU SUASANA HAPPY JE DIORANG JD SUKA NK PI SKOOL ... FAHIM DULU PUN KAKI REYAU .... BILA DAH MASUK PRA ...HAPPY JE TAK MASALAH NK REYAU LAGI ...CIKGU2 DI PRA CIKGU TERLATIH ....MMG BIDANG DIORG NAK HANDLE PERKEMBANGAN AWAL KANAK2..INSHAAALAH EVERYTHING WILL BE OK ....

ch@ berkata...

comel maksima part dia berborak tu. mcm kepoci sgt je kan.
kipidap syawal. you are the best.

dalila berkata...

alahaii..pandai syawal..bole jd pengawas..hihi..
bese la su bdk2..tgk xde geng mula la..aku ni thn dpn xtau cmne si danish tu..kt taska tu thn ni ramai geng die dh xde, dh msk tadika..sedih je tgk bile die citer sume kwn dh xde..sorg2 nama die sebut..

Iela Fazielah berkata...

alhamdulillah...syawal nampak positif dgn prasekolah.... kita doakan yg baik2saja utk anak2 kita ye soya...dont worry..anak akak pun jenis mcm ni jugak.... tp syawal boleh citer nama kawan bai kira ok la