Yang DiSaYAngi

Isnin, 22 Februari 2016

Inisiatif dalam diri perlu ada

ye...tu adalah kata2 motivasi untuk diri aku sendiri untuk lebih kuat dalam mendidik dan menjaga anak2 syurga ini...

sedia kala ramai yg tahu keadaan syawal dolu aku bawak dia pegi speech therapy dan OCCT therapy di hospital...walaupun lambat diagnos, walaupun sedia kala tahu hospital kerajaan lambat appoitment dia..berjanggut korang tunggu...tapi alhamdulillah berkat kesabaran aku dan en asbeen dalam mengharungi hidup mendidik syawal...alhamdulillah syawal bukan seperti dahulu...terasa macam cepat je masa berlalu..kadang2  terasa la nape la anak aku tak seperti anak org lain...serius bila aku down itu yg datang dulu...tapi bila lama2 aku kawal diri aku, alhamdulillah aku bangga mempunyai anak seperti syawal yafiq. 

ada jugak anak2 yang lain, nampak normal....tapi walhal, ada yg pelat...ada yang belom boleh membaca...kadang2 tengok tantrum dorang lagi teruk dr mereka yg istimewa....tapi alhamdulillah syawal yafiq adalah anak yang terbaik buat soya N en asbeen...alhamdulillah nampak perkembangan yang positif buat diri dia...dia dah boleh membaca dengan baik, walaupun ada yg terkucil...dah boleh mengeja dengan baik..bercakap...itu adalah improvement yang terbaik sepanjang bawak syawal pergi terapi..alhamdulillah sangat2 la memberangsangkan sgt...sekarang bercakap macam bertih jagung...ada je nak di cakapkan...ada je yang nak di bebelkan...
sabtu lepas dia tetibe tunjuk sesuatu kat aku, waktu aku sebok dok layan running man malam2 kan...
dia keluar dari bilik playroom dia...dia tunjuk ni...

dia keluar, dia tunjuk ni...
"ibu..ibu tgk..saya buat ini...ini ibu..ada abah....ada saya, syawal yafiq...ada izz dani aqlan...kecik ni mirza firash....saya bagi hati kat ibu..."

sungguh terus soya menjerit panggil en asbeen yg syok dok bergolek dengan mirza firash dalam bilik...soya tunjuk ni kat en asbeen...en asbeen pon seronok tgk improvement dia...yg best tetibe dok kecoh2 tu, izz dani aqlan pon keluar dari bilik playroom..dia tgk kami dok kecoh dengan hasil lukisan syawal...tetibe dia kata...
"wahhhhh....cantiknya...bagus(sambil tunjuk good)..."

subhanallah..sungguh, walaupun tak jelas butirnya, tapi aku paham akan apa yang di katakan....lagi la double excited aku  ngan en asbeen...

subhanallah....

syawal jugak seorang anak yg sgt la helpful...lagi2 kalo ibu atau abah dia tgh masak..kompom dia akan tarik kerusi N duduk depan dapur..dia akan tanya...
"ibu/abah....awak masak apa....boleh saya tolong????"

itu antara ayat yg selaloo keluar dari mulut dia...bila dah selesai masak, nak hidang makanan pon dia akan tolong...bawak satu persatu lauk dan nasi....cawan di ambil...isi air terus...dia akan panggil ibu atau abah dia dengan ayat gini....
"ibu/abah...masa untuk makan....jom la..."

allahuakbar...sayunya hati kan...semalam baju menggunung untuk minta di lipat...so turn abah la memasak....dah selesai semua...dia la menolong ibu dia kemas baju yg dah di lipat masuk dalam lemari....dia jugak la tolong ibu dia basuh baju dengan bantuan abah dia...dengan ayat gini...
"abah...boleh tolong saya basuh baju?????"
walhal sebenarnya abah dia yg basuh baju...dia tukang tolak raga yg penuh baju N masukkan baju dalam washing mechine...dia sgt la helpful...

alhamdulillah therapy yg aku n en asbeen bawak tu, walapun lambat, hasilnya sangat la memberangsangkan....nampak improvement dia hebat dari kanak2 lain...tutur katanya pon teratur...aku berbangga dengan hasil aku hingga kini..alhamdulillah...moga usaha aku N en asbeen akan berkekalan sampai bila2....

walaupun kadang2 datang tantrumnya...datang la nakal dia...bukan 100% baik...ada nakal dia...kadang buat ibu dia hijau jugak,....say sorry...tapi buat balik...mmmm....tp dia la racun dan penawar buat aku N en asbeen....

dia jugak la antara anak yg doktor diagnos mild autisme 
tapi usaha yg tak penah fikir penat lelah tu..alhamdulillah...walaupun permulaan hidup buat kamii dalam mendidik anak...tapi permulaan ini dah cukup untuk kami berbangga dengannya...


ni antara tanda2 autisme yang pernah ada pada syawal dulu...alhamdulillah almost done...

kini nak tumpu perhatian sama seperti syawal pada izz dani aqlan...izz pon dah mula aku amikkan appoitment untuk earing test kat pakar paedetrik...kalo result ok....akan transfer ke unit rehabilitasi...OCCT n SPEECH THERAPY...

izz dani aqlan seorangyg suke benar ikut akan kata hati..walhal kata hatinya tu bukan betul...apa yg dia buat tu salah..dia nak ikut jugak...mmg dia adalah anak yang betoi2 menguji kesabaran ibu dan abah dia..sgt2...dia seorang yg sangat aktif...kuat tantrum ye jugak ni...mmg mencabar kalo keluar dengan dia...suke berdikari..tak suke berjalan pegang tgn....suke berlarik..tak suke berjalan...nak kena tegur, tinggi sikit volume ibu dia...baru la bergerak...dia sgt2 la menguji kesabaran tau...suke buat hal sendiri...suke bermain sendiri...tp kadang ok je main dengan kawan2,....dia seorang yg mempunyai pemikiran yg sangat la kreatif tau...sebab apa aku kata gitoo...selama aku tgk kanak2 main lego....dia akan build sesuatu benda tu kut dan dorang je...kadang tu susun je tinggi2 kan....tp izz dani aqlan, dia boleh build sesuatu benda tu , kadang jadi pistol...kadang tgk jadi kapal terbang, kadang jadi starship, kadang jadi jet, roket....semua la..hahahhah....mmg kadang2 nampak kreatif sangat apa yg di build tu....

beza dengan syawal...syawal lebih suke build guna lego tu, juz meninggi je..tapi izz mmg di luar kotak tau...

mmg dalam membesarkan dia sangat la menguji kesabaran ini tau....nak kena bertempik, baru berjalan..sungguh aku tak suke marah anak aku selaloo...sungguh terus terang aku katakan....tapi cakap elok2 mmg langsung tak jalan...sungguh tak jalan langsung...geram tu, ya allah tuhan je tahu..mmg sungguh menguji kesabaran sungguh tau dalam mendidik dia....bila suara tegas sikit, mula la dia muncung, merajuk....adoi...terus tak nak buat dah...abis macam mana nak ajar dia....subhanallah, kadang dah sampai tak da daya nak marah dia lagi tau...sampai bila nakal dia datang, aku dah tak da daya, terus panggil en asbeen settlekan..kang lain jadinya kalo aku yg settlekan....mmmmmm...kadang bila down...selaloo bercakap dengan en asbeen..
"ya allah bang...dah tak tau nak buat macam mana la dengan izz ni...saya ni ibu yg tak baik ke, sampai izz suke buat hal gini....sungguh datang baiknya, sweet sgt...datang nakalnya...ya allah...tuhan je tahu akan perasaan ini..."

alhamdulillah dapat seorang suami yg sangat sabar bila sang isteri mengadu gini...

"awak jgn gini syg,,,inshallah...anak yg baik pon kadang datang nakalnya...datang tantrumnya....anak yg nakal ni pon kadang datang angin baiknya...sama je...kita ni baik atua tak jadi ibu atau abah...sama je...doa la..inshallah moga semua ok...pada saya, biar la dia susahkan kiter gini waktu kecik2...inshallah bila dah besar nanti, mana tau dia akan senangkan kiter...yg penting awak jgn down..."

tu yg selaloo en asbeen kata kat aku...

tapi untuk tahun 2016 ni, nampak perubahan dr segi arahan, walaupun lambat, dia buat...dari segi pertuturan dia makin banyak butir perkataan yg keluar dari mulut dia..walaupun tak jelas....cuma dari segi pembelajaran je la dia kurang fokus, tak mendengar arahan...lebih pada nak ikut kata hati sendiri..tak pe la...waktu dia, adalag waktu bermain...mmg kalo ajar dia, mesti kena berdua...mesti one to one dengan dia saja....no anyone else kat dalam bilik..juz ibu n izz...kalo gitoo baru boleh fokus..tp caranya mesti bermain...mmm..lepas tu ibu penat , tak boleh ajar syawal dah...kena amik masa yg lain untuk ajar syawal pulok....

en asbeen agak tak sabar dalam ajar syawal n izz....sebab tu dari segi bab ni mmg soya yg buat...kalo soya dah sebok part ni..dia no..no..no... boleh lunjur kaki, silang kaki sambil tgk HP...sila buat keje lain ye...kikikiki...itu yg selaloo kami buat...soya sebok dengan anak2...dia akan jaga mirza N buat keje lain, masak ke, sidai atau basuh baju....baru la ok...


inshallah untuk mirza firash dari sekarang kami dah terapkan belajar dalam bermain...buku2 izz dolu,kami dah bagi..bila tiba belajar sesama, semua keje rumah dah siap...kami berlima akan duduk dalam playroom..sama2 belajar N main..alhamdulillah nampak mirza ok la jugak...

ni aku ada amik kat blog 

mmg banyak info yang dapat kalo baca blog ruby ni....alhamdulillah kami praktikkan di rumah untuk mirza firash

inshallah moga ada sinar buat kami dalam mendidik anak2 syurga yg di amanahkan buat kami...antara blogger yg inspire soya...

INA@INTANBERLIAN
LIEYALATIFF

dorang ni dalam mendidik anak sangat la bagus..serius suke dengan dorang walaupun dorang tak punya anak seperti anak2 soya...tapi alhamdulillah sedikit sebanyak soya belajar dengan dorang apa yang perlu dalam mendidik anak....


8 ulasan:

Jue berkata...

good job sue...
bangga dengan perkembangan syawal

babYpose berkata...

Good info, alhamdulillah ada perkembangan yang makin baik tentang syawal.

Norhayati Mohd Isa berkata...

Bagus suraya buat macam tu..
Anak2 rasa terangsang dan teruja nak buat sesuatu..
Mama menghargai setiap yg dia lakukan..
Thumb up buat suraya sekeluarga :)

lieyalatif berkata...

ya Allah sue...aku plak menitik air mate bace entry ko arinieh.... see!! usaha ko dan husben berhasil...ye sue, ko patut bersyukur sebab syawal sgt mudah dan senang tuk belajar dan pulih....alhamdulillah...speech therapy serasi dgn die.... aku ade join gak kelab autisme kat fb tu utk bace info...ade yg diduga lagi teruk kan sue....ni kire syawal bagus la...dah ok mcm kanak2 biase...in sha Allah kite jgn putus doa okey....

betul tu sue, aku mase kes autisme terlalu byk kes ni, kkm pun ade buat seminar pasal nie, risau gak...aku rase punca dari gajet penyumbang utama.... rupenye, lagi bagus bagi budak2 ni main pasir, tanah liat...biar le kotor ke comot tapi tu laa yg baik utk sensory dan motor skill kite...dari mengadap gajet dan tv yg takde hubugnan 2 hala.... aku sejak bace pasal tu terus limitkan ipad dayyan...boleh main on weekend ajek....pastu bykkan aktviti dgn dieorg.....

in sha Allah sue, anak2 kite anak2 syurga...moga anak2 kite sihat2 semua....

+ e.z + berkata...

kita sama... ada anak yang sangat istimewa...
kadang2 hilang sabar, kadang2 rasa sgt down. tapi anak kita kan...
hanya pinjaman... sayang sgt... sebak...

oh lupa-kami di sini ye:
http://aerishaedrica.blogspot.my/

IntaNBerliaN berkata...

awal2 saya baca entry ni rasa bergenang air mata... sebab saya follow perkembangan syawal dari dulu hgga sekarang... kalau sue up je cite anak, saya akan baca.. cuma komen tu je dah jd malas sekarang ni..

Syawal sangat2 banyak perkembangan dia... saya tengok video yg sue share tu pun rasa seronok... senyum2 saya tengok.. bukan main lg dia bersuara.. heheh...

InsyaAllah, saya tahu sue n akob kuat...!! sue n akob dah ada pengalaman so, sue dah boleh apply dekat izz... tapi mungkin cara ajar izz tu berbeza dari syawal... Ermmm sue boleh jugak buat acara ketika mengajar izz.. saya bagi contoh, sue nak ajar warna.. sue tempek kertas warna dekat dinding atau p[un gantung kertas warna di tali.. atau gunalah apa sekali pun yg bewarna.. pastu, sue n izz dudukla jauh sikit dari kertas2 warna tu... lps tu sue suruh izz berlari pergi ambik kertas mengikut warna yg sue sebut tu... kiranya pada izz maybe aggap sue mcm ajak dia main sukaneka ke... hhii.. padahal dlm masa yg sama belajar...

utk perenggan last sekali tu, terkejut saya tengok sue tulis macam tu... AllahuAkbar... apa2 pun thanks sue... sama2lah kita didik anak2 syurga kita... sama2lah kita indahkan kenangan zaman kanak2 mereka yang sekejap ini...

SHERWIEYNA MUZZAWER berkata...

Alhamdulillah akhirnya anak bijak ni buat awak bangga tak terkata sue. seronok pula baca..siap rasa nak nangis tau tak..aunty pun bangga dengan awak sayang..

LYAfrina berkata...

sue, apa y penting usaha sue suami isteri adalah y terbaik utk syawal.. xpelah tlwt sikit kesan, at least sue berusahakan.. n buktinya , byk dah perubahan dh diri syawal tu..alhamdulillah...